Annons:

”Rätt prissättning måste genomsyra hela företaget”

I januari är det åter dags för Hotel Market Seminars i Stockholm, i regi av hotellprofilerna Annemarie Gubanski och Anders Johansson. Årets tema är prissättning.

Det var i januari i år som Annemarie Gubanski och Anders Johansson, bägge med lång erfarenhet från revenue management och hotelldistribution, för första gången arrangerade Hotel Market Seminars. Den 13 januari 2015 är det dags igen, och Annemarie Gubanski tror på fler deltagare i år.

Vad händer på Hotel Market Seminars den här gången?

– I år kommer vi att prata om prissättning. Man kan prata mycket om prissättning, till exempel företagens prissättning. Men också: vem bestämmer priset, vad är det som påverkar priset i distributionskanalerna?

Varför får man inte missa evenemanget?

– Vi tar hit de mest inspirerande föreläsarna, det är en stor källa till inspiration. Och vill man ha ökad lönsamhet behöver man mer kunskap, och det är just vad man kommer att få.

Vilka bör gå?

– Vi riktar oss främst mot revenue managers och general managers, men egentligen även företagsledare. Ska man tillämpa revenue management och prissätta rätt är det viktigt att det genomsyrar hela företaget. Det gäller också att ledningen förstår hur man gör, därför riktar vi oss mycket mot ledningsgrupper, distributionsmanagers, e-commerce managers och sales managers.

Vilka föreläsare är du personligen mest nyfiken på?

– Bland andra Maarten Plesman från Revinate och Erik Tengen från Oaky som båda kommer att prata om kundfeedback i relation till prissättning. Och Nils Axing, med bakgrund från Grand Hôtel, kommer att tala om status i relation till pris.

Therese Hammar, vd och delägare i HKC Hotels, gick på Hotel Market Seminars senast.

– Då var det en föreläsning om hur en hemsida ska se ut för att verkligen konvertera besök till bokningar, det var väldigt intressant. Och så hörde jag för första gången tala om meta search, och det ju kommit mer och mer, säger Therese Hammar.

Hon ska gå den här gången också och tycker att temat prissättning ligger rätt i tiden.

– Tidigare har vi tittat mycket på beläggning och snittpriser, men nu tänker vi alltmer på vilken lönsamhet vi har på bokningar i olika kanaler.

Annemarie Gubanski säger att den som vill gå bör anmäla sig så snart som möjligt.

– Vi kommer att fråga alla anmälda vilka, av de runda-bordssamtal vi arrangerar, de vill vara med på. Till de populära runda-bordssamtalen gäller det att anmäla sig snabbt.

Hur många räknar ni med kommer?

– Förra året var det 125 personer, i år räknar vi med 200.

Vad kostar det?

– Just nu 4 500 kronor, non-refundable. Om man vill kunna avboka är det 6 000 kronor.

Varför arrangerar ni Hotel Market Seminars?

– Man inspireras av det själv, det är otroligt givande att prata med alla talare. Det är också roligt att ge andra möjlighet att inspireras av olika talare, och hjälpa dem att komma i kontakt med leverantörer av olika tekniska lösningar. Teknik är en svår fråga att knäcka för hotell.

Annemarie Gubanski är specialist på revenue mangement och driver konsultbolaget Taktikon. Hon arrangerar Hotel Market Seminars tillsammans med Anders Johansson med lång bakgrund i hotellbranschen som nu driver konsultbolaget Hospitality Visions.

All information om och anmälan till Hotel Market Seminars finns här.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024