Annons:

Veckans snackis: SAS – från cred till diss på en vecka

Hetast i veckan var utan tvekan mediecirkusen kring SAS nya ombordtidning Scandinavian Traveler, efter att flygbolaget valt att dra tillbaka hela upplagan. Läs Travel News kommentar i vårt nya format: Veckans snackis.

Allt började med en artikel i Scandinavian Traveler om hur extremhögern vuxit sig stark i Norden. Den skrevs av Sydsvenskans profilerade skribent Per Svensson. Men Publiceringen hade inte behövt bli en sådan pr-tabbe och ge så mycket badwill för SAS. Texten tar inte ställning och utdelar ingen kritik, det är en genomgång av högerextrema partier i Norden under 1900-talet och fram till idag.

Och det började bra. Svend Dahl, chef för Liberala Nyhetsbyrån som skriver ledarartiklar till liberala tidningar i Sverige, twittrade förra söndagen: ”Gillar att Sydsvenskans Per Svensson skrivit en politisk text om nordisk högerextremism i senaste numret av ombordtidningen hos @SAS.” Följt av: ”Inte vad man förväntar sig av en ombordtidning.”

SAS fick alltså cred av Svend Dahl, en respekterad skribent i bland annat stora delar av svensk media och svenskt näringsliv.

Men en vecka senare, i söndags, blev det känt att SAS dragit tillbaka hela upplagan. Orsaken: Att Carl I Hagen, som ledde norska Fremskrittspartiet i 28 år, nämndes i texten, liksom landsförrädaren Vidkun Quisling, som samarbetade med Adolf Hitler.

Enligt Per Svensson blev Fremskrittspartiet argt över en enda sak.

– Nämligen att Quisling och Carl I Hagen förekommer i samma text. Vad de inte förstår är att jag beskriver två olika utvecklingsgrenar för vad man kallar högerextremism och högerpopulism idag, sa Per Svensson till sin egen tidning Sydsvenskan.

Fremskrittspartiet är idag en del av den norska regeringen. Frågan är om SAS blev utsatt för politiska påtryckningar. Norska TV2 intervjuade Carl I Hagen:

– Jag är väldigt förvånad över att de kan publicera detta i sitt magasin. Ett företag som är i ekonomisk kris och behöver egenkapital, och så placerar de Norges finansministers parti tillsammans med Vidkun Quisling och fascister. Jag tycker att det är mycket oklokt, sa Carl I Hagen till norska TV2.

SAS drog hur som helst tillbaka hela upplagan och uppgav först att artikeln var onyanserad. Detta ändrades sedan.

– Beslutet är till 100 procent vårt eget. Vår ombordtidning ska vara politisk neutral. Per Svensson är en utmärkt journalist men vårt redaktörskap har brustit. Vi har följt debatten som varit under helgen. Efter en totalvärdering bestämde vi oss för att ta bort den i slutet av förra veckan. Anledning är att ombordtidningen inte är ett forum för politisk debatt, sa SAS presschef Henrik Edström till Resumé.

Massvis med tidningar rapporterade om beslutet. Och på twitter rasades det. Anna Andersson, tf debattchef på Aftonbladet skrev: ”Antar att SAS får tillsätta en intern haverikommission efter gårdagens pr-krasch. Men roligt för Svensson m så god spridning av hans text!” Och debattören Dilsa Demirbag-Sten var inte sämre: ”SAS agerande resultat av påtryckningar. Fanns alla möjligheter att rata P Svensson text INNAN publiceringen. Skrämmande.” Något som det nog ligger mycket i.

Bojkott av SAS diskuterades och Sydsvenskans Andreas Ekström twittrade: ”Hej @SAS! Jag har Eurobonus Gold. Kan jag använda mina bonuspoäng till att köpa pressfrihet?” Skillnaden mellan journalistik och så kallat ”content” i en kundtidning blev med ens väldigt tydlig.

Dissen för SAS var total. Så från att först ha hyllats för sitt mod och för bra journalistik i sin ombordtidning släpades SAS varumärke i smutsen. Och inte nog med det. Sydsvenskan lät publicera hela ursprungstexten och sedan följde Dagens Nyheter efter.

Så frågan är om inte bara SAS fattade ett dåligt beslut, utan även Fremskrittspartiet.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024