Annons:

Norwegian känner sig diskriminerat

Norwegian anser att skandinaviska myndigheter särbehandlar SAS som tillåts ha ett skandinaviskt trafiktillstånd, medan den norska lågprisjätten går miste om trafikrättigheter till följd av detta. Nu anmäler man diskrimineringen till EU.

Norwegian har under fem års tid vid upprepade tillfällen ansökt och begärt likabehandling av skandinaviska myndigheter men ansökan har avslagits. Avslaget motiveras med att SAS har ”historiska specialarrangemang” eftersom de tre skandinaviska staterna är ägare i SAS och att likabehandling därför inte är möjligt.

Särbehandlingen handlar om att SAS har ett så kallat samskandinaviskt drifttillstånd (AOC) som är mycket fördelaktigt för SAS men som Norwegian inte får tillgång till. Enligt Norwegian har en anmälan till europeiska myndigheter har länge legat ”på vänt” i hopp om att de skandinaviska luftfartsmyndigheterna skulle ta fram ett liknande regelverk för konkurrerande flygbolag som verkar på samma marknad. Den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA är också kritisk till detta speciella upplägg som SAS har. Ändå har det fått vara kvar.

Därför anmäler Norwegian den snedvridna konkurrensen till EU och EASA.

I flera fall har Norwegian fått avslag på att starta nya linjer mellan Europa och destinationer som Dubai och Tel Aviv. Orsaken är bristen på trafikrättigheter. Det samskandinaviska driftstillståndet ger trafikrättigheter i både EU och EES ( dit Norge är anslutet). Samma linjer har nekats Norwegian, eftersom man inte har ett skandinaviskt trafiktillstånd och Norge inte är med i EU.

Norwegian menar också att SAS gynnas av att fritt kunna använda sina besättningar i alla tre skandinaviska länder, något inget annat flygbolag tillåts göra. SAS tillåts också använda flygplan i alla tre länderna utan extra godkännande, medan andra flygbolag som Norwegian måste ansöka om inhyrning ( wetlease) för att få använda flygplan med annat flygtillstånd, AOC.

De skandinaviska myndigheterna som gett klartecken till särbehandlingen av SAS hänvisar till att det är en historisk särlösning, som bygger på att SAS ägs av de tre staterna.

 

 

Kommentarer är stängda.