Annons:

Sabre säljer Lastminute.com

Sabre säljer Lastminute.com. Köpare är Bravofly Rumbo Group.

Sabre säljer sin europeiska nätresebyrå Lasminute.com till schweiziskbaserade Bravofly Jumbo Group för 120 miljoner brittiska pund, ungefär 1,4 miljarder kronor. Affären väntas träda i kraft under första kvartalet 2015.

– Lastminute.com passar Bravofly Jumbo Group perfekt. Det kompletterar och expanderar vår verksamhet i Europa, säger Bravofly Groups styrelseordförande Fabio Cannavale i en kommentar.

Lastminute.com’s new home will see it sit alongside other consumer-facing brands such as Bravofly, Rumbo, Volagratis, Jetcost, Crocierissime and Bravoavia. – See more at: http://www.tnooz.com/article/lastminute-com-sold-bravofly-rumbo-120-million/#utm_source=Tnooz+Mailing+List&utm_medium=email&utm_campaign=8101d73820-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_term=0_c691357c44-8101d73820-137257165
Lastminute.com’s new home will see it sit alongside other consumer-facing brands such as Bravofly, Rumbo, Volagratis, Jetcost, Crocierissime and Bravoavia. – See more at: http://www.tnooz.com/article/lastminute-com-sold-bravofly-rumbo-120-million/#utm_source=Tnooz+Mailing+List&utm_medium=email&utm_campaign=8101d73820-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_term=0_c691357c44-8101d73820-137257165
Lastminute.com’s new home will see it sit alongside other consumer-facing brands such as Bravofly, Rumbo, Volagratis, Jetcost, Crocierissime and Bravoavia. – See more at: http://www.tnooz.com/article/lastminute-com-sold-bravofly-rumbo-120-million/#utm_source=Tnooz+Mailing+List&utm_medium=email&utm_campaign=8101d73820-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_term=0_c691357c44-8101d73820-137257165
Lastminute.com’s new home will see it sit alongside other consumer-facing brands such as Bravofly, Rumbo, Volagratis, Jetcost, Crocierissime and Bravoavia. – See more at: http://www.tnooz.com/article/lastminute-com-sold-bravofly-rumbo-120-million/#utm_source=Tnooz+Mailing+List&utm_medium=email&utm_campaign=8101d73820-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_term=0_c691357c44-8101d73820-137257165

Inom Bravofly-gruppen drivs även andra onlinevarumärken som Jumbo, Volagratis och Jetcost, skriver brittiska nätsajten Tnooz.

Sabre har  haft sin onlineresebyrå Lastminute på försäljningslistan sedan i augusti. Sabre förvärvade Lastminute 2005 för 577 miljoner pund, 6,7 miljarder kronor, vilket gör onlineresebyrån till en mindre bra affär för det amerikanska gds-bolaget. Affären omfattar verksamheten i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien. Den nordiska verksamheten Resefeber såldes dock redan i december 2012 till Resia.

Sabre förvärvade Lastminute i en tid då alla GDS-bolag satsade på onlineresebyråer som vänder sig direkt mot konsumentledet. I USA hette Sabres onlinesatsning Travelocity. Men i takt med Expedia/Hotels.com och Booking.com:s framgångar fick Lastminute det svårare. I USA slöt Sabre/Travelocity ett avtal med Expedia 2013 som sköter driften av Travelocity.

 

 

 

Kommentarer är stängda.