Annons:

Marriott testar: släpper hela bokningen till Booking

Ska hotellen släppa hela sin bokning till onlineresebyråerna? Frågan dök upp när Hotel Market Seminars arrangerades i Stockholm igår. Marriott gör det sedan en tid på sina hotell i Italien, berättade Erik Muñoz från Pricematch.

Igår arrangerade Anders Johansson och Annemarie Gubanski Hotel Market Seminars, för andra året i rad, på Courtyard by Marriott i Stockholm. Knappt 200 personer var där för att diskutera prissättning, som var temat för den här upplagan av seminariet.

Under en paneldebatt ställde Erik Muñoz, chief marketing officer på konsultföretaget Pricematch, en fråga till publiken:

– Skulle ni kunna tänka er att låta till exempel Booking.com ta över era bokningar helt och hållet?

Travel News fick en pratstund med Erik Muñoz efteråt och han sa att den utvecklingen redan har börjat.

­– Marriot använder sedan ungefär ett halvår Booking.coms plattform och bokningsmotor på sin webbplats för sina hotell i Italien, berättar Erik Muñoz.

Orsaken är, enligt honom, att Booking.com fixar bokningarna bättre och billigare än hotellbolagen kan göra själva.

– Booking behärskar digital marknadsföring bättre än världens tio främsta hotellkedjor. De är ett teknologi- och marknadsföringsbolag, medan topp-tio-kedjorna i världen är hotellbolag.

Erik Muñoz säger att han inte försvarar onlineresebyråerna i den här utvecklingen.

– Men de kan säga: Låt oss sköta all er försäljning och marknadsföring. I stället för att betala provision på 25 procent betalar ni 12 procent, men vi tar hand om försäljningen av alla era rum. Vi skapar efterfrågan till ert hotell, ni bara driver det. Jag tror vi är på väg dit.

Är det en utveckling som är bra eller dålig för hotellindustrin?
– Det är dåligt, på det sättet att det verkligen gör hotellet till handelsvara. Bokningsleverantören får så mycket makt och kontroll. Men om den här modellen utformas på ett rimligt sätt kan den vara okej.

Erik Muñoz tror dessutom att modellen kan tilltala fastighetsägaren.

– För fastighetsägaren är det kassaflödet som är värdefullt. Om någon kan skapa en efterfrågan och skapa affärer till en lägre kostnad ökar det värdet för på fastigheten. Just nu presterar Booking och Expedia bättre än de stora varumärkena och kedjorna, och det kommer de fortsätta att göra.

Det blev en hel del funderingar bland representanter från olika hotell som Travel News pratade med under seminariet. En tanke var att modellen kan vara intressant för fristående hotell, men när det stod klart att Marriott provar det i Italien blev förvåningen stor. Frågorna kring hur det fungerar i praktiken var många.

– Det är för tidigt att säga om det kan vara aktuellt för oss. Man måste veta mer om vad det innebär, sa en hotelldirektör för ett fristående hotell som Travel News pratade med.

Tanken på att tappa kontroll och kontakt med gästen, och att bara bli ett driftbolag, skapade en del förvirring och oro bland olika hotellrepresentanter. När Anders Johansson sammanfattade den här upplagan av Hotel Market Seminars spekulerade han:

– Hotellen kanske ser ett erbjudande med mer service – som de inte kan tacka nej till, sa Anders Johansson.

Kommentarer är stängda.