Annons:

Och det nya namnet är….

BRA. Det blir det nya gemensamma namnet för Malmö Aviation och Sverigeflyg som sedan årsskiftet slagit ihop sina organisationer.

–    Det blir bra, mycket bra, säger Per G Braathen till Travel News.

Per G Braathen äger sedan lång tid Malmö Aviation och köpte Sverigeflyg med dess regionala dotterbolag 2011. Nu slås de två bolagen ihop och får ett nytt gemensamt namn, BRA.

–          Det står för Braathens Regional Airlines, men varumärket blir BRA, kort och konsist. Det finns en historisk koppling eftersom Braathens varit verksamt inom regionalflyg länge. Det är ett neutralt namn och är okontroversiellt både internt och externt. Men det är ett kul namn som går att leka med: Bra för inrikesflyget, säger Christer Paulsson, nytillträdd marknads- och försäljningsdirektör och tidigare vd för Sverigeflyg

Men blir det inte mycket att leva upp till, tänk om kunderna inte tycker ni är bra?

–          Vi lever redan upp till namnet. I förra årets SKI-index var Sverigeflyg flygbolaget med högsta kundnöjdheten med Malmö Aviation på god andraplats. Men visst kommer det att hjälpa oss att sträva att varje dag leva upp till vårt namn, säger Christer Paulsson.

Anders Ehrling är liksom tidigare vd och Susanne Dahlberg är kommersiell direktör för Bra. Sverigeflygs framgångar sedan ett mer än ett decennium tillbaka har byggt på den starka regionala kopplingen hos dotterbolagen, exempelvis Kullaflyg i Ängelholm och Gotlandsflyg på Gotland. Därför kommer den nya marknads- och försäljningsorganisationen att vara starkt decentraliserad och i mångt och mycket bemannad med samma personer som tidigare jobbat inom dotterbolagen. Malmö, Umeå och Göteborg kommer att ha egna regionchefer liksom Stockholm. Östersund och Sundsvall bildar en region medan Trollhättan knyts ihop med Göteborg. Men det kommer att finnas en lokal säljkår i varje stad som flygbolaget trafikerar.

–          Den lokala förankringen är otroligt viktig. Därför kommer de lokala flygstationerna höra till samma organisationer som marknads- och försäljningsenheterna och inte som traditionellt i flygbolag ligger under produktion. Vi ska vara nära affärerna, säger Christer Paulsson.

Målet för det sammanslagna Bra är att göra Bromma till ett inrikesnav som konkurrerar med SAS på Arlanda. Redan i dag är flyglinjerna synkroniserade så det är enkelt för transferpassagerare att byta på Bromma. För kommersiella direktören Susanne Dahlberg ligger fokus på distribution, revenue management, att utveckla gemensamma kundkoncept och inte minst få till den gemensamma IT-plattformen.

–          I dag är spretar våra erbjudanden för mycket, vilket inte är bra för kunden, säger Christer Paulsson.

Det nya namnet Bra kommer att börja användas i höst, fram till dess verkar bolagen under Malmö Aviation och Sverigeflygs namn.

 

Läs Travel News fokusintervju med Susanne Dahlberg från oktober 2014.

 

Kommentarer är stängda.