Annons:

Succé för Viking Lines kompistest

90 000 personer har gjort Viking Lines marknadsföringsknep Kompistestet.
– Det har överträffat alla våra förväntningar, säger marknadschefen Niklas Zhovnartsuk.

Den 10 februari lanserade Viking Line tävlingen Kompistestet på Facebook. Det fungerar på samma sätt som många andra Facebook-kampanjer: Genom att delta i testet får deltagarna reda på vem de, i Viking Lines fall, borde åka på kryssning med.

I takt med att fler och fler gör tester får bolaget bakom marknadsföring. Samtidigt accepterar användarna att bolaget tar emot uppgifter om dem, som sedan kan användas för riktade utskick.

Hittills har omkring 90 000 personer gjort Viking Lines kompistest och tack vare det har det spritts till 2,5 miljoner personer, enligt Viking Lines beräkningar.

– Det har överträffat alla våra förväntningar, säger Viking Lines marknadschef Niklas Zhovnartsuk.

Syftet med kampanjen är att lyfta rederiets nöjeskryssningar med Cinderella och skapa engagemang i sociala medier. Enligt Niklas Zhovnartsuk är det ett billigt sätt att nå ut.

– Det är en ganska kostnadseffektiv lösning.

Innan man gör testet möts användaren av texten:

”Viking Line kommer att få följande information: offentlig profil, vänlista, e-postadress, Nyheter och foton.”

Den som vill veta ännu mer kan också klicka sig fram till att ”Vi sparar data kring användaren för att kunna kontakta eventuella vinnare”.

I andra kampanjer av liknande typ förekommer det att man som användare tackar ja till att företaget får läsa bland annat ens meddelanden, men så är det inte här.

– Vi har ingen dold agenda, det du ser är vad du får. Det är stor sannolikhet att vi följer upp med ett e-postmeddelande till de som gjort testet med något erbjudande. Men då finns det en tydlig möjlighet att avanmäla sig från framtida mejl, säger Niklas Zhovnartsuk.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024