Annons:

”Vi ska bli Robin Hood igen”

Ärlighet och humor är vapnet när Ryanairs marknadsdirektör Kenny Jacobs ska vända bilden av Ryanair.

Lågprisflygjätten ska växa rejält i Europa och Sverige och för att lyckas ska man börja bli trevliga. Syftet är att gå från 90 miljoner passagerare i Europa 2014 till 160 miljoner 2024.

– Men vi har slutat se på dem som passagerare, nu ser vi på dem som kunder. Det är nytt för Ryanair och en del av vår förändring, sa Kenny Jacobs när han talade på Travel News Studio.

Basen är fortsatt låga priser, vilket enligt Kenny Jacobs gjort Ryanair till flygbolagens Robin Hood.

– Under några år har vi varit sheriffen av Nottingham. Nu sätter vi på oss våra gröna tights och blir Robin Hood igen.

De kommande tio åren kommer bolagets flotta växa med 380 flygplan.

– För att fylla dem måste vi förändra oss. Förra året fick vi kunderna att sluta ogilla oss, i år ska vi få dem att börja gilla oss.

Det är framförallt i tre marknader i Europa som Ryanair vill växa: Tyskland, östra Medelhavet och Skandinavien. Hälften av tillväxten de kommande fem åren ska ske från första-flygplatser.

– För att lyckas måste vi få människor att vilja flyga med oss igen och igen. Vi ska fortsätta utveckla vår produkt för affärsresenärer och familjer.

Det har redan blivit klart enklare att boka via sajten, men fler förändringar är att vänta. Då med inspiration från sajter som Ebay och Amazon. Och i april kommer även en app.

Ryanair vill även börja flyga över Atlanten.

– Vi vill göra det, men det är inget måste. Om vi gör det blir det förmodligen under ett nytt varumärke, med standard- och premiumbiljetter.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024