Annons:

Så påverkas svenska OTA:er av Expedias Orbitzköp

Kommer Expedias köp av konkurrenten Orbitz att påverka den svenska onlineresemarknaden? Kommer Mr Jet att finnas kvar som varumärke? Travel News har rett ut frågan.

Expedia meddelade i början av februari att man köper Orbitz för 12 dollar per aktie. Det innebär ett bolagsvärde runt 1,6 miljarder dollar, motsvarande 13,4 miljarder kronor, och att Expedia betalar en premie till aktieägarna på 29 procent.

– Orbitz har byggt upp en hängiven kundbas och vi ser fram emot att välkomna dem till Expedia, kommenterade Expedias vd Dara Khosrowshahi affären i ett pressmeddelande.

Styrelserna i bägge bolagen har godkänt affären, som kräver godkännande från en majoritet av aktieägarna i Orbitz samt godkänt från konkurrensmyndigheterna. Styrelsen i Orbitz har erhållit en så kallad ”fairness opinion” från Qatalyst Partners som rekommenderar aktieägarna att godkänna affären.

Travel News har bett om ytterligare kommentarer men Expedia väljer att hänvisa till pressmeddelandet.

Orbitz äger Ebookers som i Sverige har varumärket Mr Jet. I och med köpet av Orbitz får Expedia därmed en starkare ställning i Skandinavien. Men Mathias Hedlund, vd för Mr Jets konkurrent Etraveli, tror inte att affären på kort sikt får någon större betydelse i Skandinavien.

– På den marknaden vi verkar, flygmarknaden, har Orbitz en viss andel genom Mr Jet, men en ganska liten andel. När jag tittar på transaktionen ser jag den med globala ögon snarare än skandinaviska ögon, säger Mathias Hedlund.

Vad tror du händer med varumärket Mr Jet?

– Mr Jet styrs från Orbitz i Europa, som i sin tur styrs av Orbitz i USA, som styrs av Expedia i USA. Då står frågan om varumärket Mr Jet ganska långt ner på agendan.

Men på lång sikt tror han att affären har betydelse även i Europa genom att det är en del av konsolideringstrenden.

– Affären är i linje med den konsolidering som har pågått under ett längre tag. Därför var det ganska väntat att en sådan här typ av affär sker.

Mathias Hedlund tolkar de summor som Expedia betalar som positivt för Etraveli.

– Expedia betalar runt tio gånger Orbitz EBITA. Det visar att man betraktar både branschen och Orbitz strategi och tillväxt som intressant. Det tycker vi är kul, för i vår senaste kvartalsrapport har vi starkare tillväxtsiffror än Orbitz både vad gäller försäljning och resultat

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024