Ryanairs målsättning är att växa, inte minst i Skandinavien. I Sverige ska marknadsandelen upp från 5 till 10 procent ”de närmaste åren”, berättar Neringa Öhrström, Ryanairs försäljnings- och marknadsansvarige för Skandinavien och Baltikum.
Trots det minskar bolaget antalet rutter i vinterprogrammet jämfört med det senaste året, från 22 till 18.
– Det handlar om kapacitet. Vi har väldigt stor efterfrågan i södra Europa just nu så vi prioriterar att placera plan där. Men från 2016 ska vi kunna öka marknadsandelen i Sverige säger Neringa Öhrström.
Att vinterprogrammet släpps nu, tre månader tidigare än i fjol, beror enligt Neringa Öhrström på att kunderna bokar allt tidigare.
Minskningen i vinter gäller framför allt Landvetter, medan Skavsta är stabilt. Av de 18 rutterna blir det 14 från Skavsta, 3 från Göteborg och 1 från Västerås.
Den 25 oktober börjar Ryanair flyga Skavsta-Köpenhamn.
– Vi tror att den linjen kommer dra folk från bägge städerna. Köpenhamn kommer också fungera som hub för vidare transport.
Ryanair öppnar även linjen Skavsta-Bryssel Charleroi igen, efter att den legat nere en tid. Totalt kommer bolaget ha 82 avgångar per vecka i Sverige och man räknar med att flyga knappt 2 miljoner kunder, vilket är på samma nivå som året före.
Några planer på att komma in på Arlanda finns inte, även om intåget på Kastrup är ett sätt att nå affärsresenärerna, vilket Ryanair nu satsar på.
– Idag är 27 procent av våra kunder affärsresenärer, men i och med att vi flyger Köpenhamn-London kommer det att öka.
För att locka dem, och även barnfamiljerna som också är en prioriterad målgrupp, har Ryanair inlett en strategi för att bli mer omtyckta av kunderna, vilket Travel News rapporterat om tidigare.
Men i förra veckan presenterades Sustainable Brand Index, som visar hur konsumenter uppfattar hur Sveriges största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Där hamnade Ryanair sist, på plats 253, av alla företag i alla branscher.
– Vi har ett jättearbete att nå ut till alla kunder, men de kommer att upptäcka att vi är bra när de reser med oss, säger Neringa Öhrström.
Hon poängterar också att Sustainable Brand Index handlar om hur företag uppfattas.
– Vi har den yngsta flygplansflottan där alla plan är fem år eller yngre, så vi är bränslesnåla. Och vi hamnade i topp i Yougovs undersökning som mäter vilka varumärken som förbättrats mest.
För någon vecka sedan blev det också rabalder, när bolaget först gick ut med att planerna på att börja flyga över Atlanten var godkända, men backade från det bara några dagar senare.
– Pressavdelningen fick jobba hårt under några dagar. Vi vill gärna börja flyga transatlantiskt, men det finns inga fastställda planer, säger Neringa Öhrström.
Det som hindrar Ryanair just nu är möjligheten att köpa långdistansplan till ett konkurrenskraftigt pris.
Ryanairs linjer vintern 2015/2016
Från Skavsta
Alicante
Bremen
Bryssel
Köpenhmn
Düsseldorf
Gran Canaria
Krakow
London Stansted
Malaga
Malta
Paris Beauvais
Teneriffa
Warszawa
Från Landvetter
Alicante
London Stansted
Malaga
Från Västerås
London Stansted
Dessa linjer försvinner från den gångna vintern
Från Skavsta
Rom
Från Göteborg
Bremen
Paris
Rom
Från Skellefteå
London
Från Växjö
Düsseldorf