Annons:

Ny konsumentsajt för resenärer

Konsumentverket har lanserat en ny sajt där vilsna och frågvisa resenärer kan få råd.

Hallå konsument, som den nya tjänsten heter, finns till för alla konsumenter i Sverige, men har en särskild en avdelning som heter reseguiden. Där redogörs för de rättigheter en konsument har före, under och efter sin resa. Där finns också viktig information om hur man bäst klagar på sin resa.

Hallå konsument kan nås antingen genom att besöka webbplatsen eller genom att ringa, skriva brev, mejla eller fråga på Facebooksidan.

Konsumentvägledning för resenärer finns sedan tidigare på lokal nivå. Flera kommuner har i många år hjälpt konsumenter som varit i behov av råd och stöd. ”Men konsumentvägledningen har inte varit tillgänglig för alla. Mer än en halv miljon svenskar saknar till exempel vägledning i sin hemkommun. Och varannan svensk känner över huvud taget inte till att det finns konsumentvägledning i kommunerna”, skriver Konsumentverket i sin programförklaring för Hallå Konsument.

– Vi knyter ihop den oberoende vägledning som finns. Det gör att den som kontaktar Hallå konsument alltid hittar rätt, säger Gunnar Larsson, generaldirektör på Konsumentverket.

Kommentarer är stängda.