Annons:

Ny rapport: så reser vi 2030

Sociala kapitalister och kulturella purister. I en ny rapport från Future Foundation beskrivs sex typer av resenärer som blir framträdande i slutet av nästa decennium.

2030 kommer över 1,8 miljarder människor att resa internationellt varje år. Motiven till resorna och hur vi reser kommer att skilja sig markant från idag, enligt rapporten som Future Foundation genomfört på uppdrag av Amadeus.

Rapporten, som bygger på intervjuer med ledande framtidsforskare, reseexperter och resenärer över hela världen, identifierar olika personlighetstyper och segment av resenärer som branschen kan förvänta sig att möta under de nästkommande femton åren.

Vid slutet av nästa decennium kommer vissa människors resval nästan uteslutande baseras på hur delbara resorna är, eller hur mycket ”kapital” de skapar i sociala medier. Andra kommer att kräva total enkelhet och frihet från att själva behöva arrangera sina resor. Samtidigt kommer en grupp resenärer växa fram som enbart är ute efter de mest hedonistiska, njutningsfyllda och eftertraktade upplevelserna, enligt undersökningen som går under namnet Future Traveller Tribes 2030

Forskningen som rapporten grundas på är gjord utifrån ett psykografiskt snarare än demografiskt perspektiv och utnyttjar Future Foundations egna konsumentfokuserade forskning för att identifiera följande sex olika resenärerstyper:

– Sociala kapitalister. Utformar sina semestrar nästan uteslutande efter rekommendationer och recensioner på nätet av likartade resenärer. De förväntar sig att kunna boka sina resor via sociala nätverk, men även att använda dessa plattformar för att lämna klagomål, ge feedback och förhandla priser.

– Kulturella purister. Betraktar semestern som en möjlighet att fördjupa sig i främmande – även om det innebär en obekväm upplevelse – kulturer. För denna grupp ligger behållningen av semestern i hur genuin upplevelsen är.

– Etiska resenärer. Gör resplaner baserat på moraliska grunder, som exempelvis att minska koldioxidutsläppen eller förbättra andras levnadsförhållanden. Gruppen improviserar ofta när det kommer till resor eller kombinerar dem med något inslag av volontärarbete.

– Enkelhetssträvarna. Föredrar paketerbjudanden då de försöker undvika att själva behöva hantera alltför många detaljer kring resan.

– Mötesresenärerna. Har ett tydligt syfte med resan, oberoende om det är en affärs- eller privatresa. Eftersom denna grupp har begränsat med tid och budget kommer de att vilja använda tekniska lösningar baserade på smarta algoritmer som gör resan smidig och problemfri.

– Belöningsjägarna. Är bara intresserade av njutningsfyllda resor. Många av dem längtar efter upplevelser som förmedlar en premiumkänsla, som belöning för sina stressiga arbetsliv.    

Kommentarer är stängda.