Annons:

SJ sänker restidsgarantin kraftigt

SJ sänker ersättningen till resenärer som kräver pengar tillbaka när ett tåg blivit försenat, uppger Ekot.

Enligt de nya reglerna som träder i kraft den 1 maj får resenärer med en enkelbiljett bara en fjärdedel av den ersättning de får i dag om SJ orsakat förseningen, rapporterar Ekot.

Den nya restidsgarantin innebär att resenärer med enkelbiljett får 25 procent tillbaka av biljettpriset oavsett vem som orsakat förseningen. Tidigare har resenärer kunnat få upp till 100 procent av biljettpriset om tåget är försenat en timme eller mer.

Ytterligare en förändring är att ersättningen alltid kommer att betalas ut kontant, att jämföra med tidigare då utbetalningen skett i form av värdebevis eller kontant utbetalning.

Enligt SJ införs de nya reglerna för att förenkla systemet för företaget och minska de interna kostnaderna.

Förra året betalade SJ ut 50 miljoner kronor i restidsgarant, enligt Ekot.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024