Annons:

Malmö Aviations plan kan förbjudas på Bromma

Några av Malmö Aviations plan kan bullra för mycket för att få trafikera Bromma. Ärendet kan hamna hos åklagare och Malmö Aviation kan tvingas sluta använda de aktuella planen, skriver Fokus.

Ärendet gäller flygplanstypen Avro 146 RJ 100, som Malmö Aviation använder och som står för 40 procent av trafiken på Bromma flygplats.

Tidningen Fokus skriver att bullret från flygplan på Bromma inte får överstiga 89 decibel enligt den bullerdatabas som den internationella luftfartsorganisationen ICAO tillhandahåller. Detta efter ett beslut i miljödomstolen. Men enligt bullerdatabasen överskrider de aktuella planen den gränsen

Swedavia har under våren haft en skriftväxling med miljöförvaltningen i Stockholm om bullret. Swedavias ståndpunkt är att landningsvinkeln på Bromma är brantare, och att piloterna bland annat drar ner på gasen och sänker nosen direkt efter start för att minska bullret.

– I standardformat bullrar flygplanen mer. Men det har vidtagits åtgärder så att bullret blir lägre. Vi hamnar på exakt 89 decibel, säger flygplatsdirektören Peder Grunditz till Fokus.

Men enligt tidningen täcks sådana åtgärder in av ICAO:s tester.

Om Swedavia inte kan övertyga Stockholms stad kan ärendet lämnas till åklagare och Malmö Aviation kan åläggas att sluta använda flygplanstypen.

När Travel News når Malmö Aviations vd Anders Ehrling vill han inte kommentera ärendet.

– Det är Swedavias flygplats, det är Swedavia som söker tillstånd. Vi följer deras regler. Självklart påverkas vi, men det är Swedavias verksamhet som prövas, säger Anders Ehrling till Travel News.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024