Annons:

TN Studio Digital: ”Vinn kundens hjärta med big data”

– Big data kan bli en ”vinn, vinn, vinn” för reseföretagen. Det säger Natalia Hermida på Amadeus. På TN Studio Digital berättar hon hur onlineresebyråer med hjälp av big data kan upptäcka nya konkurrenter på marknaden, se nya bokningsmönster och var man bäst lägger sin marknadsföringsbudget.

Natalia Hermida är chef för Consultancy & Services, Travel Intelligence Business Unit, Amadeus. Men för en dag lämnar hon huvudkontoret I Madrid för att bidra med spännande kunskap i resebranschens framkant på TN Studio Digital som har temat ”Så når du igenom det digitala bruset”.

Anmäl dig till TN Studio Digital här:

Varför ska folk komma och lyssna till dig på TN Studio Digital?

– Därför att data är dagens mest kraftfulla ingrediens i slaget om konkurrenskraftig differentiering och personifiering. På Amadeus kan vi förse företag med de verktyg och expertis de behöver för att lyckas.

 Du arbetar på Amadeus huvudkontor i Madrid som chef på Travel Intelligence -avdelningen. Vad gör ni?

–  Amadeus har startat Travel Intelligence-avdelningen för att hjälpa våra kunder att få fördelar i teknologi och analys genom att transformera den växande mängden av råresedata till insikter, som kunder kan använda och stå starkare i den tuffa konkurrensen.

 Hur fungerar verksamheten?

– Amadeus Travel Intelligence Engine är en molnbaserad plattform (tillåter våra resebyråkunder att ligga in så mycket data de vill i molnet) som har tillkommit i big data-åldern vilket ger stor flexibilitet och hastighet. Vi kan processa vilket typ av data snabbt, vilket betyder att förfrågningar tar minuter, inte veckor. Dessutom kan vi hantera och processa enormt stora volymer av diverse data genom hela resecykeln, från inspiration, sök, bokning, under resa och efter resa, vilket sätter resenärer i centrum.

 Berätta hur big data och er verksamhet kan hjälpa onlineresebyråer, OTA-er?

 –  OTA-marknaden är väldigt dynamisk och konkurrensutsatt, vilket gör det mycket svårt för en OTA att upptäcka hot från nya konkurrenter och identifiera nya trender i marknadens bokningsmönster. Vi kan förse varje OTA med unika kunskaper om växande eller minskande rutter, peka på var det finns ny försäljningspotential och var man bäst lägger marknadsbudgeten. Vi kan också avslöja OTA:ernas verkliga position i marknaden och visa den dagliga utvecklingen av både konkurrenter och bokningsbeteenden på marknaden som kan påverka en onlineresebyrås försäljning.

 OTA:er ligger i framkant i den digitala utvecklingen, men hur viktigt är big data för reseindustrin som helhet?

–  Om reseföretagen får till det, så är big data en ”vinn, vinn, vinn” för dem. Du vinner kundens hjärta och hjärna, vinner genom att förbättra intäkter och yield och vinner genom att fatta smartare beslut som leder till bättre kommersiella och operativa strategier.

Vad är ditt viktigaste budskap till den svenska resebranschen?

–  Framgång i affärer i 2000-talets reseindustri kommer att vara direkt kopplat till en organisations förmåga att utnyttja värdet av data.

TN Studio Digital äger rum på 1 juni på Kungliga Operan. Seminariet pågår kl 12- 17 och inkluderar nätverkslunch, eftermiddagsfika och vinmingel.

Läs mer och anmäl dig till TN Studio Digital här.

Läs intervjuer med övriga föreläsare under dagen:

Annelie Näs, digital konsult med stor erfarenhet av responsiva sajter. ”En dålig sajt är negativt för varumärket”.

Antoine Heftler, grundare till IBaround. ”Så kan reseföretag använda internet of things”.

Ulrika Rudqvist, digital strateg The Fan Club. ”Låt inte digitala talanger bli marknadsavdelningens slaskhink”

 

 

 

 

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024