Annons:

”SAS skapar utpressningssituation”

Det är bara timmar kvar tills SAS kan drabbas av strejk från Svensk Pilotförening. Piloterna vill ha ”löneökningar i nivå med övriga samhället”. SAS kallar piloternas krav ”orimligt”.

Om inte SAS kommer överens med pilotfacket bryter strejk ut vid midnatt. Svensk Pilotförening, SPF, Svenska Pilotföreningen, representerar drygt 400 svenska SAS-piloter. Facket har gått ut med sina huvudbudskap, vilka SAS också har kommenterat.

SPF skriver:
”Våra arbetstillfällen är hotade. Vi kämpar för att behålla våra svenska arbetsplatser till rimliga villkor.”

SAS svarar:
”Det finns inga tankar på att minska arbetstillfällena i Sverige, tvärtom vill SAS med dessa avtal säkerställa att vi kan behålla piloterna anställda i bolaget. Nya moderna avtal skapar förutsättningar för framtida expansion och därmed också fler arbetstillfällen.”

SPF:
”Vi kräver inte något orimligt, bara arbetstrygghet och balans mellan arbete och fritid.”

SAS:
”SAS är beredda att öka möjligheterna att själv påverka schemaläggningen för att underlätta livspusslet för piloterna – och vill vare sig försämra anställningstrygghet, löner eller pensioner.”

SPF:
”SAS, som delvis ägs och kontrolleras av staten, har sagt upp vårt kollektivavtal till upphörande (ej som brukligt, till omförhandling). Ett agerande som är helt unikt på svensk arbetsmarknad.”

SAS:
”Det finns ingen utpressningssituation i detta. Vi har sagt upp kollektivavtalen för att de behöver moderniseras och anpassas till dagens konkurrenssituation. Dessutom innehöll de gamla avtalen delar som var åldersdiskriminerande. Vi behöver kollektivavtal som till sin form och innehåll liknar andra konkurrensutsatta branschers avtal.”

SPF:
”SPF vill ta ansvar genom att skriva ett avtal som är hållbart för bägge parter. Vi möter ingen större förståelse hos SAS för våra behov.”

SAS:
”SAS har under en lång tid fört diskussioner med alla fyra fackförbund och med två av dessa förbund har SAS nu nått fram till en gemensam syn med bolaget om ett bra kollektivavtal.”

SPF:
”Efter flera års lönesänkningar och stora besparingar på pilotkostnader för att rädda företaget, kräver vi nu en måttlig löneökning i nivå med övriga samhället.”

SAS:
”Det avtal vi nu förhandlar om handlar inte om försämringar i löne- och pensionsvillkor. Att i nuvarande förhandling kräva extra löneökningar och dessutom mindre arbetstid i den stenhårda konkurrens som råder och ekonomiska utmaningar som finns för SAS är orealistiskt. SAS piloter är värda bra villkor – och har det. Men det avtal vi nu förhandlar om handlar om att möta framtidens globala konkurrens samtidigt som vi värnar den skandinaviska modellen.”

SPF:
”Det är vad striden handlar om. Det är därför SPF varslar om konflikt.”

SAS:
”SAS är beredda att förhandla om detta och har nått en lösning med de flesta piloter. Ska det vara möjligt för SAS att driva ett flygbolag inom ramen för den skandinaviska modellen med kollektivavtal och fast anställda, trots konkurrens från flygbolag med huvudsätet i ett lågskatteland och personal från utländska bemanningsföretag. Ska vi klara den utmaningen behövs ett gemensamt ansvar både som bolag och fackförening.”

SPF:
”Vi har aldrig önskat denna situation där SAS försöker spela ut oss mot ”lowest bidder”. SAS har ett mycket stort ansvar att undvika en besvärlig konflikt.”

SAS:
”SAS är ett flygbolag som värnar skandinaviska kollektivavtal och villkor, vi är en del av den skandinaviska modellen. För att klara konkurrensen måste vi kunna flyga när våra kunder vill flyga och dit våra kunder vill resa. Det är facket som har kallat till strejk, och det måste de ta ansvar för.”

SPF:
”Pilotkostnaderna har de senaste fyra åren sänkts med ca 40 procent genom minskad lön, minskad pension och ökat arbetsuttag. Genom detta har SAS-piloterna redan gett SAS goda förutsättningar att överleva och växa i en mycket konkurrensutsatt omgivning.”

SAS:
”De korrekta siffrorna visar att SAS kostnader för piloter har minskat med 9 procent mellan 2011 och 2015. Under samma period har kostnaderna för övriga anställda minskat med 21 procent.”

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024