Annons:

TN Studio Digital: ”Big data har gjort oss lönsamma”

Resesöksajten Momondo använder big data för att göra det enklare för kunderna att hitta den billigaste resan. - Det är kontrollen över vår egen data som gjort oss lönsamma, säger onlinemarketingchef säger Kasper Engelheim Hove med förflutet från Google - en av de fem talarna på TN Studio Digital 1 juni.

Läs mer och anmäl dig till TN Studio Digital här:

 Det är mindre än två veckor kvar till vårens viktigaste branschseminarium, TN Studio Digital på Kungliga Operan 1 juni.TN fick en pratstund med Kasper Engelheim Hove från Momondo.

Varför ska folk komma och lyssna till dig på TN Studio?

–  ­Momondo är en marknadsledande resesöksajt och ett företag i ständig tillväxt. Bland annat tack vare marknadsavdelningen som uppnått en fördubbling av trafik till sajten på årsbasis sedan 2012 – utan att göra avkall på avkastningen från marknadsinvesteringen. Enkelt kan man säga att vi hittat receptet för konstant och snabb tillväxt.

 Big data är ett av resebranschens buzzword, vad betyder ordet för dig?

– Big data är inte bara ett modeord för resebranschen, det har drabbat alla vertikaler inom online. Begreppet har, enligt mig, blivit uttjatat utan att det generellt är någon som riktigt vet vad det är eller hur deras företag kan använda den till fullo. Mitt förhållningssätt till begreppet är därför att se hur man kan utveckla användandet av den inom sitt företag. Ett bra ställe att starta på är att fokusera på verktyg som gör att du interagera med användarna baserat på surfhistoriken.

 Nämn något konkret exempel?

–  Vår Flight Insight är ett av de bästa exemplen på användande av big data och dessutom fritt tillgängligt för användaren. Här kan man verkligen tala om BIG data eftersom vi har sparat sökresultat från över 10 000 rutter under det senaste året som ger användarna den bästa och mest exakta pristransparensen i sex faktorer som påverkar priset; dagar före avresa, tid på dygnet, veckodag för avresa, avreseflygplats, flygbolag och variation i säsong. 

 Hur länge har du jobbat på Momondo?

–  Jag har varit på Momondo i tre och ett halvt år nu, och började under den tid när vi var 15 anställda totalt. I dag är vi 130 på företaget med en rad olika nationaliteter. Under den perioden har vi växt från en person på online marketing till ett team som har full kontroll över företagets egna data, vilket gjort oss lönsamma som vi är i dag.

 Vilka andra företag, inom eller utom resebranschen, tittar du på och låter dig inspireras av inom det här området?

–   Det är ingen hemlighet att jag jobbat på Google och jag kikar ofta ditåt när det gäller produkt- och marknadsutveckling. Google har om någon lyckats använda just big data och dessutom med kunden i fokus när det gäller kundupplevelsen och makt till folket. Det är så klart svårt att hålla jämna steg med dem men de som gör det och drar nytta av deras interaktioner är enligt min mening vinnare i längden. 

 Vad är du mest stolt över vad ni gjort på Momondo inom det här området?

– Helt klart utvecklingen av Momondo Flight Insight. Det var nytt och revolutionerande när vi utvecklade den och vi var initiativtagare inom området, dessutom är produkten fortfarande unik på marknaden.

 Vad är den mest spännande trenden och utmaningen inom onlinemarketing i resebranschen just nu?

–  Användarna har skiftat från research och bokning av sina resor från skrivbordet till att göra det på mobila enheter. Det är spännande att se att desktop är en utdöende plattform men en plattform där de flesta resebyråer fortfarande investerar mest pengar i utveckling. Mobilt är här och ”up-for-grabs”, de som kommer först har mycket att vinna. 

 Läs om alla talarna och boka din plats här:

 

TN Studio Digital pågår kl 12-17 1 juni på Kungliga Operan. Pris 1495 kronor exkl moms. Vid 3 från samma företag som anmäls samtidigt, 1 295 kronor exkl moms per person.

 

 

Kommentarer är stängda.