Annons:

”Vi samarbetar för att ta ansvar för planeten”

Rezidors koncernchef Wolfgang M Neumann är ny ordförande i International Tourism Partnership, organisationen som jobbar med socialt ansvar i hotellnäringen. För Travel News berättar han om varför Scandic och Choice bör gå med – och hotellens ansvar för klimatkrisen.

(Vill du istället lyssna på intervjun, klicka ovan.)

Från och med idag är det Rezidors koncernchef Wolfgang M Neumann som svingar klubban i International Tourism Partnership, ITP. Organisationen är verksam i hotellnäringen och har idag 17 medlemsföretag, med över 25 000 hotell i över 100 länder. Förutom Rezidor finns medlemmar som Hilton, Marriott och Intercontinental.

ITP driver frågor som koldioxidutsläpp, trafficking, vattenbrist och arbetsvillkor hos leverantörer. I samband med att Wolfgang M Neumann tar över ledarskapet fick Travel News en intervju.

– I dagsläget har vi 17 medlemsföretag i ITP. Vi är alla konkurrenter, men inom ITP samarbetar vi för att ta vårt ansvar för planeten. Det tycker jag är ett otroligt viktigt ansvar vi har som företagsledare, säger Wolfgang M Neumann.

Varför är du och Rezidor engagerad i ITP?
– Rezidor, med våra skandinaviska rötter, har ett stort engagemang när det gäller ansvarsfullt företagande. Det är en del av vårt DNA och vår kultur. Vi pratar inte bara om det, vi agerar. Själv jobbade jag tidigare inom Hilton i 23 år, och var aktiv inom Hiltons agenda kring ansvarsfullt företagande. När jag för 2,5 år sen blev koncernchef för Rezidor såg jag till att Rezidor gick med i ITP.

Vilken är Rezidors största insats de senaste åren kring ansvarsfullt företagande?
– Rezidor utgår från devisen ”Think planet, think people” (Tänk planet, tänk människor). Vi har vårt eget program för koldioxidutsläpp. Målet är att minska våra koldioxidutsläpp med 25 procent under en fem-års-period och vi håller tidtabellen. Vi har nyligen lanserat ett program som adresserar bristen på sötvatten och vi har minskat förbrukningen av vatten per gästnatt. Vi arbetar nära ITP och nu utvecklar ITP en metod för att mäta och rapportera vattenkonsumtionen. Jag tror att just mäta och rapportera är viktigt. Om vi vill nå framgång måste vi sätta upp mål och mäta oss mot dem. För några år sedan lanserade ITP ”Hotel Carbon Measurement Initiative” som är en metod för hur hotell kan mäta och rapportera sina koldioxidutsläpp.

Hotellbranschen är till stora delar beroende av flygbranschen, som står för stora utsläpp. Borde hotellbranschen ta sig an den frågan?
– Om vi skulle ta oss an den frågan skulle vi snart vara utan verksamhet. Jag hoppas att människor fortsätter att resa, det viktiga är att vi reser klokt. Rezidor erbjuder bland annat möjligheten för våra medlemmar i Club Carlson att klimatkompensera för sina utsläpp. Det är vad det handlar om, att vi stimulerar våra kunder att agera ansvarsfullt.

ITP:s medlemsföretag idag driver till största delen prestigevarumärken. Är organisationen öppen för alla olika typer av hotellföretag?
– Ja alla hotellföretag kan gå med i ITP, och ett av mina mål blir att göra organisationen ännu mer livfull än den är idag. Jag vill locka fler medlemmar i fler segment av hotellbranschen. Vi vill bli mer representativa för hela hotellbranschen.

Hur ska du sälja in medlemskap i ITP till dina kolleger?
– Det finns så många fördelar av att vara med: man får information, utbildningsmaterial, vägledningar, kommunikationsverktyg, arbetsgrupper med mera. Man kan verkligen lära sig mycket. Om alla gick med i organisationer som ITP, som ger en plattform för att lära sig mer och ta saker ett steg längre, det är då vi kan göra skillnad.

De största hotellföretagen i Norden, Scandic och Choice, är bägge engagerade i hållbarhetsfrågor. Är de välkomna i ITP?
– Jag hoppas att de går med. Det är mitt mål att inte bara stimulera dem utan också andra hotellföretag i Norden.

I fjol fick Rezidor positiv uppmärksamhet för sin medverkan i kampanjen “Father empowering daughters”. Varför valde ni att vara med?
– Det var ett sätt att stimulera vårt jämställdhetsprogram. Vi är väldigt engagerade i att få fler kvinnor som chefer. Varken vi som bransch eller Rezidor som företag är ännu inte tillräckligt bra på detta. Vi är fast beslutna att förändra de omedvetna fördomar vi alla har och skapa en miljö i Rezidor som skapar möjligheter för kvinnor på alla nivåer. Upp till avdelningsnivå har vi många kvinnor på ledande befattningar, men utmaningen är att från hotelldirektör och uppåt ha samma representation av kvinnor i ledande befattningar som längre ner.

Du och dina döttrar laddade upp ett klipp på Youtube inom ramen för kampanjen (se nedan). Var det ett enkelt beslut för dig att involvera dina döttrar?
– Jag har två döttrar, 15 och 17 år, en ålder det är underbart att diskutera företagande med. De är självklart medvetna om vad jag sysslar med, och det är de som utmanar mig. Vi har många diskussioner om vad jag gör som koncernchef för Rezidor för att hjälpa kvinnor att bli befordrade. Så när jag berättade om kampanjen och sa att om ni vill så kan ni delta – jag behövde inte ens avsluta meningen så sa de ja.

Rezidors mål är att nästa år ha 30 procent kvinnliga chefer från hotelldirektör och uppåt, 50 procent i Norden. Kommer ni nå det?
– I dag har vi 16 procent kvinnor som chefer, på nivån hotelldirektör och uppåt. Mer än hälften av våra 40 000 anställda är kvinnor. Generellt behöver samhället göra mycket mer för att ge kvinnor samma möjligheter som män.

När efterträds du av en kvinna?
– Haha! Förhoppningsvis, när jag är redo att ersättas, finns det en kvinna som ersätter mig, men för tillfället är jag nöjd med att ha kvar min position.

För ett år sedan övergav Rezidor ”asset-light-strategin” i Norden, att växa genom franchise- och managementavtal, för att större utsträckning acceptera hyresavtal. Innebär det att vi nu kan räkna med snabbare tillväxt för Rezidor i Norden?
– Jag ska rätta dig lite. Vi har inte övergivit ”asset-light-strategin”. Den är vår grund för hur vi bedriver vår verksamhet. I Norden är marknaden annorlunda. Vi är kräsna med var vi tecknar hyresavtal, men vår globala strategi är asset-light. Eftersom vi först och främst växer i omogna marknader gör vi det asset light. På mogna marknader, framför allt i Norden, tecknar vi en del hyresavtal. I fjol öppnade vi till exempel Radisson Blu Oslo Alna, och där har vi hyresavtal. Vi vill stärka vår position i Norden både med Radisson Blu, med Park Inn – och med vårt nya lifestyle-koncept Radisson Red.

När får vi se det första Radisson Red i Sverige?
– Förhoppningsvis väldigt snart. När rätt tillfälle kommer skulle vi gärna ha ett i Stockholm, och i Oslo och Helsingfors. Vi har klart med vår första etablering av Radisson Red i Kapstaden och jobbar med några fler etableringar för Europa.

Fakta Rezidor

Rezidor globalt
Omsättning: 920 miljoner euro (2013).

Resultat EBITDA: 81 miljoner euro.

 

Rezidor Sverige
Omsättning: 1,1 miljarder kronor (2013, från de sju egendrivna hotellen. Dessutom finns åtta franchisehotell).

Resultat efter finansnetto: 69 miljoner kronor.

Rezidor i Norden
60 hotell, hälften i egen regi, resten franchise

Sverige
10 Radisson Blu, 5 Park Inn.

Norge
21 Radisson Blu, 6 Park Inn.

Danmark
8 Radisson Blu, 1 Park Inn.

Finland
7 Radisson Blu.

Island
2 Radisson Blu.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024