Annons:

Superjumbo trappar upp flygkrig

Den 1 december ökar Emirates sin kapacitet ytterligare på sträckan Köpenhamn–Dubai. Men flygkonkurrenterna om Asien­trafiken räds inte nytillskottet.

Idag flyger Emirates en Boeing 777-300ER med plats för 428 passagerare från Köpenhamn, men snart är det alltså dags för en Airbus A380-800. Modellen har 615 platser och är uppdelad i två klasser med 557 säten i ekonomiklass och 58 i business class.

Emirates Danmarkschef Teddy Zebitz räknar inte med några problem att fylla superjumbon.

– När vi började flyga från Köpenhamn 2011 var det med en Airbus 330, som tog 236 passagerare. Sedan har vi allteftersom bytt till större plan. Efterfrågan har vuxit allteftersom, det är därför vi nu tar en Airbus till marknaden.

Planet kommer att avgå dagligen, precis som idag och precis som den Boeing 777-300ER med 360 platser som flyger Stockholm–Dubai.

Vilken beläggning siktar ni på?
– Vi siktar på en lönsam verksamhet, vilket vi har idag. Vi är glada över att som första flygbolag kunna introducera Airbus A380-800 till Skandinavien, och därmed kunna erbjuda den bästa servicen.

Blir servicen bättre med er Airbus?
– Ja, nu kommer vi med ett splitternytt plan, med all den senaste tekniken. Vi har sett på andra marknader att kunderna tycker det är spännande.

Sverigechefen Björn Ekegren fyller i att det blir bättre också för svenskar från södra Sverige, som ofta väljer att flyga från Kastrup.

– Vi kan erbjuda en helt ny produkt från Köpenhamn. Dels är Airbusen väldigt tyst, dels innehåller den en bar ombord, säger Björn Ekegren.

I snitt 40 procent av resenärerna från Stockholm stannar i Dubai, resten flyger vidare. Från Köpenhamn är siffran 40–80 procent, beroende på årstid.

Konkurrenterna verkar inte oroade av den utökade kapaciteten. Qatar Airways har nyligen utökat sin kapacitet med fyra nya avgångar per vecka från Köpenhamn och tre från Stockholm. Och Jonas Broström, försäljningschef för Thai Airways i Sverige, säger att trafiken till Thailand redan är oerhört stor.

– Det kommer inte innebära så mycket för vår del. Det finns utrymme för den här produkten. Vi har en i vårt tycke oerhört bra produkt, det finns ingen anledning att gå i svaromål, säger Jonas Broström.

Han påpekar att antalet flygstolar till Thailand har ökat radikalt de senaste åren.

– Qatar har tillkommit, Norwegian har tillkommit. Till det kommer hela charterdelen. Det som har försvunnit är SAS, men det var förhållandevis liten kapacitet.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024