Annons:

Flygstolen växer så det knakar

Medan tillväxtstakten hos många andra nordiska onlineresebyråer klingar av växer Helsingborgsbaserade Flygstolen med 34 anställda så det knakar. Förra året nästan fördubblades försäljningen till 1,8 miljarder kronor (981 miljoner). Förklaringen är succé i Norge.

–       Vi har blivit extremt framgångsrika i Norge med vårt varumärke Tripmonster. Vi har ett bra samarbete med söksajten Finn.no och verkar ha fyllt en lucka i marknaden, säger vd Linda Bjernstål, som äger 60 procent av Flygstolen.

Satsningen på Danmark har inte varit lika lyckosam.

–       Det har varit svårare och dyrare än vi trodde att ta oss in där. Vi tittar även på andra länder, men ska vi gå in på nya marknader ska vi göra det bra, inte något hafsverk.

Resultatet efter finansnetto 2013 var 8,1 miljoner kronor. Vad det blir på nedersta raden 2014 är inte riktigt klart.

–       Vi går med vinst, men det är jätteviktigt att bli ännu mer lönsamma. Det är svårt att tjäna pengar på bokningar som kommer från metasök, vi måste vara effektiva i allt vi gör och också veta vilka affärer vi vill ha, och vilka vi väljer bort för att de är för olönsamma.

Samtidigt tar Flygstolen nästa steg i utvecklingen genom en satsning på hotell. Fram tills nu har hotellbokningar utgjort endast 1-2 procent av omsättningen. Samarbetet med Sunhotels avslutas och i stället har onlineresebyrån, liksom många av OTA-konkurrenterna, inkorporerat Expedias hotellbokning på flygstolen.se.

–       Vi får nästan skämmas för att vi varit så dåliga på hotell. Men nu måste vi ut i den kampen. Tyvärr tycker jag att hotellbokningsleverantörer som Sunhotels och GTA inte har tillräckligt konkurrenskraftiga priser och inte hängt med utbudsmässigt. Därför valde vi Expedia, säger Linda Bjernstål.

Hon noterar också att konkurrensen på den nordiska OTA-marknaden hårdnar i takt med att flera sydeuropeiska onlineresebyråer, som BravoFly och grekiskägda Tripsta, går på offensiven, främst genom metasöksajter.

–       Vi måste vara på tårna, så vi inte tappar försäljning och marknadsandelar mot dem.

Flygstolen blickar dock inte bara ut i den stora världen utan letar även samarbeten med svenska spahotell. Anledningen är den varumärkesstärkande satsningen med presentkort som säljs i Pressbyrån.

–       Eftersom det är fri valör på presentkorten, så kanske mottagaren vill lägga dem på en spavistelse i Sverige, inte en utlandsresa, och då ska de kunna göra det, säger Linda Bjernstål.

 

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024