Annons:

SAS och Norwegian i norskt bonuskrig

SAS och Norwegian har hamnat i strid om de norska inrikespassagerarna. Medan SAS har minskat sina bonuspoäng, har Norwegian fördubblat sina.

Norwegian har under de senaste månaderna förlorat marknadsandelar till SAS på de norska inrikeslinjerna och för att locka passagerare tillbaka fördubblar nu Norwegian sina bonuspoäng. De dyraste biljetterna ger nu 20 procent i bonuspoäng, enligt standby.dk.

Omvänt har SAS nyligen minskat möjligheten att tjäna bonuspoäng på deras resor.
– Att erbjuda 20 procent rabatt är ett märkligt sätt att göra affärer på. Norwegian måste vara desperata, säger chefen för SAS Eurobonus, Nils Lindhe. Han ser på Norwegians bonus som en ren rabatt till dem som reser på de dyraste biljetterna.

Norwegians informationschef Lasse Sandaker-Nielsen bekräftar att orsaken till ökningen av bonuspoäng är att locka fler resenärer och fler bonusmedlemmar. Flygbolaget erbjuder nu resenärer på fullprisbiljett upp till 800 norska kronor i bonus för att resa med dem i stället för SAS.

Av SAS 10 miljoner årliga passagerare i Norge reser 6 miljoner med SAS inrikesflyg. SAS har 60 procent av den norska marknaden för inrikesflyg, resten är huvudsakligen Norwegians, skriver Standby.

LÄS MER PÅ STANDBY.DK

Kommentarer är stängda.