Annons:

Svenskar pausar sociala medier på semestern

Två av fem svenskar gör ett avbrott från sociala medier under semestern, enligt en undersökning gjord av resesöksajten Momondo.

Under ledigheten är det många som väljer att ta semester från sociala medier. Momondos undersökning visar att närmare 38 procent struntar i att logga in på kanaler som Facebook och Instagram.

– Sociala medier är ett fantastiskt sätt att dela med sig av upplevelser och intryck som resor för med sig. Trots, eller kanske tack vare, att vi svenskar är flitiga användare väljer många att ta semester från dem och kanske är det bra med en digital detox i bland, säger Robin Eriksson, Sverigechef på momondo.

Även i den mest aktiva åldersgruppen 18-22 år, väljer en fjärdedel att inte posta när de är lediga.

Av de 1000 tillfrågade i Momondos undersökning svarar 37 procent att de medvetet någon gång valt att inte använda sociala medier under sin semester.

En tredjedel av svenskarna skriver uppdateringar på sociala medier och lika många laddar upp bilder.

Den mest populära kanalen Facebook är, som 62 procent av svenskarna anger att de använder på semestern. Därefter kommer Instagram (32 %) och bara åtta procent använder Twitter. 

Kommentarer är stängda.