Annons:

Stora sprickor i den svenska järnvägen

Rälsen på de svenska järnvägarna håller på många delar att spricka sönder och kan i värsta fall leda till urspårningar.

Rälsen på Sveriges järnvägsnät är i uselt skick. Meterlånga sprickor har upptäckts på flera delar och 120 mil räls borde ha bytts ut för 20 år sedan, uppger Svt Nyheter.

– Det blir fler och fler anmärkningar. Det kan var en spricka här och sen kan det vara en längre bort, säger Robin Prior, projektingenjör på järnvägsföretaget VR-track.

Järnvägssträckan mellan Alvesta och Älmhult i Småland är en av många platser i landet som har räls av en modell som nu börjat gå sönder.

– Det som händer är att det bildas en spricka inuti rälsen, sprickan går uppifrån och ned, säger Morgan Rehn ställföreträdande avdelningschef för järnvägssystem på Trafikverket.

Utredningar från Trafikverkets visar att något gick fel när just den här rälstypen framställdes och ansvariga har vetat om detta sedan 90-talet, skriver Svt Nyheter.

Idag 120 mil av den felproducerade rälsen kvar på järnvägsnätet. Nu åtgärdas den akut och korta bitar där sprickor uppstår byts ut allt eftersom.

– Det är klart att vi skulle vilja byta ut den här rälsen. Att vi inte byter hela sträckan nu beror på att vi måste prioritera, vi har en väldigt sliten anläggning i hela landet. Om vi inte gör de åtgärderna som vi gör kan det i värsta fall hända någonting, säger Morgan Rehn.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024