Annons:

Accor tappar 13 hotell – det ger comeback för klassiskt varumärke

Accor har med omedelbar verkan sagt upp franchiseavtalet med Norse Hospitality. Därmed tappar den franska hotelljätten 13 av sina 17 hotell i Sverige. Uwe Löffler som driver de 13 hotellen bjuder på en skräll, och relanserar ett klassiskt varumärke.

Det franska hotellföretaget Accor minskar sin närvaro rejält i Sverige. Hela 13 av 17 hotell byter varumärke – och hamnar utanför Accorfamiljen. Det rör sig om tre Mercure och tio Ibis Styles.

Bakgrunden är att Accor inte kommer överens med vare sig Norse Hospitality, som är franchisetagare av de 13 hotellen, eller med Ligula Hospitality, som i våras tecknade avtal med Norse om att ta över driften.

– Det här gäller med omedelbar verkan så det är bara en tidsfråga innan skyltar och varumärken måste bort från hotellen, säger Jan Birkelund, ansvarig för försäljning, distribution och lojalitetsprogram för Accor i Norden.

Accor hävdar att Norse inte respekterar franchiseavtalet. Hur vill Jan Birkelund inte berätta.

– Det kan vi inte gå in på eftersom vi har legala diskussioner angående vad vi anser inte har följts.

De 13 hotellen drivs av Norse, som har ett franchiseavtal med Accor. Men sedan i mars är Ligula Hospitality också en part. Det blev då klart att Ligula köper hotellrörelserna av Norse, och till en början driver verksamheterna via ett managementavtal. Men från den 1 oktober ska Ligula driva via ett traditionellt hyresavtal med fastighetsägaren Sveafastigheter, som också är delägare i Norse.

Ligulas vd Uwe Löffler säger att Norse har levt upp till avtalen med Accor.

– Det är absolut inga konstigheter. Norse har levt upp till avtalen, man har betalat alla sina avgifter. Diskussionen har varit vad som ska hända i framtiden. Det fanns i avtalet en brytpunkt 2017, säger Uwe Löffler.

Han hävdar att det är med honom som Accor har förhandlat, trots att det är med Norse som Accor har avtalet. Uwe Löffler säger att förhandlingarna bland annat har gällt den ekonomiska situationen i Norse.

– Under den process som har varit har vi försökt att få ordning på ekonomin i bolaget, det har inte gått särskilt bra. Då har vi begärt att även Accor ska medverka, men det har de sagt nej till, säger Uwe Löffler.

Hur har de inte velat medverka?
– Man kan medverka på olika sätt, till exempel kan man leverera bättre. Accor har försökt med olika typer av ultimatum för att få Norse att agera som de vill.

I ett slag tappar alltså Accor de flesta av sina hotell i Sverige.

– Tappar och tappar, vi har bestämt oss för att vi inte kan arbeta med de här 13 hotellen. Men vi har pågående diskussioner med ett flertal andra parter gällande de nordiska länderna. I dagens läge finns vi i varken Finland, Norge eller Danmark och vi ser det här ur ett nordiskt perspektiv, säger Jan Birkelund.

Han säger att Accor vill etablera sig i de stora städerna i dessa fyra länder.

– Det kan gälla franchise, men även diskussioner med andra fastighetsinvesterare för att göra en tydligare expansion här. Och det kan gälla andra varumärken än Ibis och Mercure. Accor har 17 olika varumärken och det är inte bara Mercure och Ibis Styles som finns som möjlighet. Vi har allt från Sofitel på lyxsidan ner till Ibis på ekonomisidan och det är det spannet vi tittar på.

För Uwe Löffler gäller det att sätta ett nytt varumärke på de 13 hotellen, och han har sin strategi klar.

– Nu kommer vi att gå tillbaka till Good Morning Hotels. Det finns inget sådant hotell idag, men Norse äger varumärket.

Good Morning Hotels grundades av Christer Ericsson, som bland annat låg bakom företaget Consafe. Han sålde hotellkedjan till Accor 1999. Accor gjorde om hotellen till Ibis och det svenska varumärket försvann.

– Men nu är det comeback för Good Morning Hotels. Vi tycker att det tydliggör de här hotellen på ett bättre sätt än hur det har varit historiskt sett under några år, säger Uwe Löffler.

Hans Ligula Hospitality äger även varumärkena Profil Hotels och Motel L, men han säger att Good Morning Hotels är en långsiktig lösning.

– Hade jag velat branda om de här hotellen till något annat hade jag gjort det nu. Good Morning Hotels är här för att stanna – absolut.

 

De här hotellen byter varumärke – och blir Good Morning Hotels

Mercure Hotel Stockholm South

Mercure Hotel Malmö

Mercure Hotel Nyköping

Ibis Styles Stockholm Kista

Ibis Styles Stockholm Arlanda Airport

Ibis Styles Göteborg City

Ibis Styles Göteborg Lerum

Ibis Styles Göteborg Mölndal

Ibis Styles Lund

Ibis Styles Västerås

Ibis Styles Örebro

Ibis Styles Jönköping

Ibis Styles Karlstad City

 

Dessa hotell berörs inte

Novotel i Göteborg

Ibis Styles Stockholm Odenplan

Ibis Styles Stockholm Järva

Ibis Stockholm Spånga

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024