Annons:

Expedia tar strid mot Frankrikes lag om hotellpriser

Frankrike har lagstiftat mot rate parity, som styr prissättningen mellan hotell och onlineresebyråer. Expedia skriver till Travel News att man inte accepterar den nya lagen. Online-experter berättar vilka konsekvenser lagen kommer få.

Tidigare i sommar röstade nationalförsamlingen i Frankrike igenom en lag som förbjuder onlineresebyråer, OTA:er, att i avtal med hotell skriva in klausuler om rate parity. Sådana klausuler är idag standard och innebär att hotellen inte får sälja identiska rum till lägre priser någon annanstans, till exempel på sin egen webbplats.

Hotellbranschen i Frankrike och Europa jublar, liksom den svenska intresseorganisationen Visita. Tidigare i år gick ett beslut av Konkurrensverket emot Visitas linje. Beslutet, som specifikt gällde Booking.com och var onlineresejättens eget förslag, innebär att hotell får ha lägre priser på andra OTA:er, men inte på den egna webbplatsen. Konkurrensmyndigheterna i Italien och Frankrike fattade liknande beslut

Visita är starkt kritiskt till Konkurrensverket och funderar nu på att driva frågan i Marknadsdomstolen.

Men nu har alltså Frankrike väckt nytt liv i frågan. Redan nu i augusti kommer den nya lagen att träda i kraft. Förutom att förbjuda rate parity blir det inte heller tillåtet för OTA:er att ha lägre priser än vad hotellen erbjuder. Det ger hotellen full kontroll över prissättningen.

Vad som kommer att ske när lagen börjar gälla finns det olika uppfattningar om. Onlineresebyråernas intresseorganisation ETTSA är mycket kritisk till den franska lagen.

– Det blir ingen priskonkurrens om hotellen ska bestämma alla priser. Hotellen kommer på ett oschyst sätt favorisera sina egna kanaler. Det kommer leda till högre priser, säger ETTSA:s generalsekreterare Christoph Klenner i ett uttalande.

Han anser att den nya lagen kommer att skapa kaos och osäkerhet när den börjar gälla mitt under fransmännens mest intensiva semesterperiod. ETTSA anser att det är OTA:erna som möjliggjort global distribution för hotellen, utan att hotellen behöver investera. Nu försöker hotellen rida gratis på OTA:ernas investeringar. Men den här situationen kommer att minska investeringarna och därmed minskad exponering för fristående hotell, hävdar ETTSA.

Expedia skriver i ett mejl till Travel News att lagen är tvetydig och kan tolkas på ett sätt som i slutändan lägger oproportionerligt stort ansvar på konsumenten att försöka förstå om de får rätt rum till rätt pris. Onlineresejätten tänker ta strid mot lagen.

”Vi anser att våra partnerskap med hotellen följer den franska lagen. Men vi tror också att det går att tolka lagen så att det skapas onödiga hinder för resenärerna, och därför är den dålig för konsumenter som vill känna sig trygga med att resa till Frankrike, dålig för affärerna och dålig för de fransmän som tjänar på turismen. Vi anser att de här potentiella tolkningarna av lagen bryter mot juridiska principer i både EU och Frankrike. Därför tänker vi ta strid mot lagen, både på EU-nivå och i Frankrike”, skriver Expedia.

Åsa Murphy är chef för Nordic Choice Hotels distribution. Innan dess var hon Nordenchef för Expedia. Hon säger att för tio år sedan välkomnade hotellen rate parity, eftersom man tappat kontrollen över distributionsleden samt över vilka priser rummen såldes för i olika kanaler. Nu kan de franska hotellen prissätta hur de vill.

– Det kommer i slutändan att gynna gästerna. Det blir ett helt annat förhållande mellan OTA:erna och hotellen. OTA:erna har idag en enormt dominerande ställning, säger Åsa Murphy.

Hon tror däremot inte att de franska hotellen kommer att göra någon större förändring av sin prissättning.

– Det är möjligt att de kommer ha något lägre priser på sina egna sajter. Skulle det här vara i Sverige skulle jag göra det.

Men det beror på, anser Åsa Murphy.

– Hade jag haft ett franskt hotell, och min huvudmarknad är Frankrike, då skulle jag sänka priserna på den egna sajten. Men behöver jag business från övriga Europa eller USA, då kanske det är mer lönsamt att ge lägre priser till OTA:erna, eftersom jag inte når den kundgruppen själv.

Hon anser att hotellen och OTA:erna glömt bort att de är partners och att de inte ska konkurrera.

– Det är olika gäster man levererar, eller det bör vara det. Jag tror att det ur detta kan komma ett bättre förhållande med OTA:erna än det som finns idag. Jag hoppas att OTA:erna nu utvecklar sina affärsmodeller för att kunna vara flexibla. De måste se hotellen som en partner och inte en konkurrent.

Åsa Murphy hoppas också att Frankrikes initiativ sprider sig till andra länder.

– Vi behöver en enhetlighet bland de europeiska länderna. Det vore extremt komplext att förhålla sig till olika länders regler kring distribution.

Annemarie Gubanski driver konsultbolaget Taktikon och är expert på revenue management. Hon tror liksom Åsa Murphy inte att det blir så stora förändringar.

– Jag tror att rate parity, i stora drag, kommer att hållas, men att det blir lite billigare på hotellens hemsidor. På lång sikt tror jag, även om det är väldigt svårt att säga, att det kommer bli andra provisonsavtal, kanske lite mer flexibla provisioner, säger Annemarie Gubanski.

Men hon tror att OTA:erna kan agera mot hotell som väljer att ha lägre priser på den egna webbplatsen.

– Ett verktyg de har är hur de rankar hotellen. De kan ”straffa” de hotell som inte håller rate parity. Hotell som håller rate parity kanske hamnar högre i träfflistorna.

Hon tror att flera länder kommer att följa efter Frankrike. En som inte är lika säker på det är Adriaan Coppens, grundare av konsultbolaget OTA Insight.

– Om det här blir framgångsrikt i Frankrike tror jag att fler länder följer efter och det kan bli ett gemensamt regelverk i övriga Europa, säger Adriaan Coppens.

Med framgångsrikt menar han att hotellen får men större andel direktbokningar via sin egen sajt.

– Men om andelen direktbokningar inte förändras och det bara blir förvirrande för kunderna tror jag inte andra länder följer efter. Hur det går kommer bero mycket på hur smart hotellen hanterar situationen.

Adriaan Coppens säger liksom Annemarie Gubanski att OTA:erna kan använda sig av rankningen som påtryckningsmedel mot hotellen. Han anser också att den nya lagen innebär mer jobb för hotellen.

– Det här kommer att öka komplexiteten för hotellen att övervaka priserna.

Kommentarer är stängda.