Annons:

Resfeber orsakar förlust för Resia

Resebyråkedjan Resia gjorde en förlust på 3,7 miljoner förra året.

Resias resultat efter finansnetto minskade med nästan 12 miljoner kronor jämfört med 2013. Även omsättningen sjönk med 8,5 procent till drygt 3,6 miljarder kronor (3,974). Huvudorsaken till resultat- och omsättningsfallet är Resfeber, som Resia förvärvade i december 2012.

Under förra året bytte Resfeber bokningsplattform, vilket enligt bokslutet påverkade resultatet negativt till följd av kraftigt reducerade bokningsvolymer. Även kostnader för teknisk utveckling och omställning slog mot resultatet. Som Travel News tidigare berättat flyttade Resia under hösten 2014 delar av Resfebers verksamhet från Stockholm till Göteborg då man bland annat flyttade ut delar kundservicen online ut i butik. Tolv tjänster försvann då.

Resias vd Eva Moen Adolfsson har avböjt att bli intervjuad av Travel News för att kommentera bokslutet och utvecklingen för Resfeber, men i bokslutet står om läget för Resfeber att ”en förbättrad försäljningsutveckling sågs i inledningen på 2015”.

Enligt bokslutet har den traditionella resebyråverksamheten och telefonförsäljningen varit god. Privatreseförsäljningen påverkades dock negativt av överkapacitet på marknaden vilket pressade ner priset på resor och förlängningen Resias marginaler. Resia miste även sin största franchisepartner Linköpings resebyrå i mitten av 2014, då resebyrån köptes av konkurrenten Lingmerths. Linköpings resebyrå omsatte 383 miljoner kronor 2013, men det framgår inte av bokslutet hur mycket ”Linköpingstappet” för Resia blev under andra halvåret 2014. Under året slog Resia även ihop resebyrån i Ulricehamn med Borås liksom Lysekilbyrån med Uddevalla.

Ett glädjeämne för Resia var affärs- och konferensreseförsäljningen, där utvecklingen beskrivs som god. Tidigare i år berättade Karin Widmark, affärsreseansvarig på Resia, att deras affärsreseförsäljning ökade med 4 procent under förra året, vilket är en högre tillväxt än genomsnittet för den svenska affärsresebyråförsäljningen. 42 procent av Resias försäljning härrör från affärs- och konferensresor, vilket betyder att affärsreseförsäljningen ligger runt 1,5 miljarder kronor.

Även dotterbolagen Cruise Market, Resias egna varumärke inom kryssningssegmentet, researrangören Bengt-Martins och det danska varumärket Hyttespecialisten beskrivs som framgångsrika. Efterfrågan på bra boenden i svenska och norska fjällen ökar stadigt, såväl vinter som sommar, till följd av ett ökat intresse för längdskidåkning och cykling.

Läs även Resia stramar åt i Stockholm

Lingmerths tar mark av Resia

Ökat affärsresande hos Resia

Kommentarer är stängda.