Annons:

SBTA rasar mot Lufthansas nya avgift

I ett öppet brev till Lufthansa protesterar SBTA mot flygbolagets avgift på 16 euro för alla GDS-bokningar. ”Vi tittar på om det verkligen är lagligt”, säger SBTA:s chef Lotten Fowler till Travel News.

Lufthansagruppens beslut att från den 1 september införa en avgift på 16 euro på alla flygbokningar som sker via GDS:er hos Lufthansa, Swiss, Austrian och Brussels Airlines slog ner som en bomb i den internationella resevärlden före sommaren.

Amadeus meddelade när avgiften presenterades att Lufthansa bestraffar kunderna. Den europeiska resebyråföreningen ECTAEE tittar på om det är möjligt att vidta rättsliga åtgärder mot flygbolaget.

Samtidigt uppmanar nu Sveriges affärsreseförening, SBTA, Lufthansa att ”inleda en seriös dialog med affärsreseföreningen och flygbolagets kunder för att utveckla produkter som fungerar för alla inblandade.” Det gör man i ett öppet brev till flygbolagets Sverigechef Håkan Bäverstrand.

SBTA:s systerorganisationer runt om i Europa skickar motsvarande brev till sina lokala Lufthansakontor.

– Det är mycket med den nya avgiften som gör oss förbannade. För det första inför Lufthansa detta utan framförhållning och utan att varken ha pratat med eller tagit hänsyn till sina kunder. Det är inte så branschen ska fungera, säger SBTA:s chef Lotten Fowler till Travel News.

Precis som ECTAEE tittar SBTA på om Lufthansas agerande är lagligt, med hjälp av den europeiska sammanslutningen Global Business Travel Association, GBTA.

– GBTA undersöker om det är enlighet med EU:s lagstiftning att införa avgiften med så kort varsel, och om det är okej utifrån den code of conduct som finns i branschen, säger Lotten Fowler.

Vad är det med själva avgiften i sig som upprör er?
– För de kunder som fortsätter att boka Lufthansa via GDS:er blir biljetterna så klart dyrare. För de andra försvinner transparensen. Dessutom är Lufthansas plattform inte integrerad med resebyråernas mid- och backofficesystem som för våra medlemmar är otroligt viktig för att hantera information, statistik och resenärsdata.

Är det inte bara att sluta att flyga med Lufthansa?
– Förändringen kommer med så kort varsel att det är svårt att göra något innevarande år. Dessutom saknas andra alternativ på vissa sträckor.

LÄS MER:

Lufthansas dråpslag mot resebyråer

Lufthansa försvarar kritiserade 16-euro-tillägget

Kommentarer är stängda.