Annons:

Scandic öppnar i New York

Om mindre än en månad öppnar Scandic i New York. Men bara med ett rum, och bara i fem dagar.

Det är Scandics marknadsföringsrum, Scandic To Go, som från den 23 september och en knapp vecka framåt kommer att finnas med på matfestivalen North Food Festival i West Village i New York, med mycket fokus kring skandinavisk mat.

– Att Scandic får öppna i New York, det känns väldigt spännande, även om det bara är ett rum i fem dagar, säger Scandics koncernchef Frank Fiskers.

Scandic To Go är ett mobilt hotellrum som kedjan lanserade förra sommaren som ett sätt att visa upp sin hotellprodukt för dem som ännu inte bott på något av hotellen. Det är inrymt i en container på 18 kvadratmeter och innehåller allt ett klassiskt Scandicrum gör, inklusive badrum, sängar, wifi, tv med mera. Sedan lanseringen i fjol har Scandic flyttat runt konceptet i Sverige, men nu åker det alltså över Atlanten.

– Scandic To Go är en av våra största marknadsföringsframgångar hittills. Vi har fått en enorm mediaexponering, även i internationella medier, så vi försöker spinna vidare på det.

När Scandic To Go öppnar i New York är det den kommande satsningen Scandic Haymarket, i Pub-huset i Stockholm, som marknadsförs. Scandic Haymarket byggs just nu för at kunna öppna våren 2016.

– Scandic Haymarket är en av våra största satsningar som vi gjort. Vi satsar mycket på designen där, så det här blir ett sätt att visa upp hur rymmen kommer se ut.

Räknar ni med att det sedan kommer att rasa in amerikanska bokningar?
– Helt klart. Nej, skämt åsido, men vi hoppas att det skapar lite intresse för Stockholm och Haymarket. Om vi drar folk till Stockholm så gynnar det både oss och hela branschen.

Räknar ni sedan med att kunna öppna ett permanent hotell i New York?
– Vi får se. Nu har vi ett rum i fem dagar och om det blir fullbokat så. Nja, det ligger inte direkt i planerna – but never say never.

Kommentarer är stängda.