Annons:

SJ: Beslutet hotar vår existens

SJ:s existens hotas om landstingen Mälardalen stärker kontrollen över tågtrafiken. Det skriver bolaget i en domstolsinlaga och höjer därmed tonläget i striden med politikerna i regionen, rapporterar Dagens Nyheter.

I februari 2014 beslutade landstingen om allmän trafikplikt på alla sträckor i regionen, vilket i praktiken betyder att länen tar kontrollen över tågtrafiken. Landstingens gemensamma bolag Mälab har dessutom beställt egna tåg för 3,5 miljarder kronor som framtida operatörer ska få hyra, skriver Dagens Nyheter.

SJ tog beslutet om trafikplikt till förvaltningsrätten och förlorade, men bolaget har överklagat.
I yttrandet till kammarrätten som lämnades in förra veckan anklagar SJ landstingen i Mälardalen för ett tvångsövertagande av tågtrafiken. ”SJ anser att expropriation är en tillbörlig term för att beskriva en myndighets beslut att ta över befintlig kommersiell verksamhet”, skriver företaget.

– Vi tror inte att det var lagstiftarens intention att trafik som körs på egen ekonomisk grund ska konkurreras ut av trafik som har uppemot 50-, 60- och till och med 70-procentiga skattesubventioner, säger SJ:s vd Crister Fritzson i ett skriftligt uttalande till DN.

SJ skriver vidare i inlagan, som är delvis sekretess­belagd, att trafiken i Mälardalsregionen är oerhört betydelsefull för SJ och att företagets existens hotas av beslutet: ”Om beslutet tillåts bestå kommer det således att drabba SJ:s verksamhet i sin helhet och riskerar undergräva SJ:s totala lönsamhet och existens.”

– Frågan berör hela landet och inte bara Stockholm och Mälar­dalen, beslutet kommer påverka all trafik i hela Sverige, säger Crister Fritzson till DN.

Mårten Levin, vd för Mälab, menar att SJ inte anför något nytt i sak.

I dag driver SJ trafik på tre av de aktuella linjerna utan subventioner. För att klara trafiken på övriga sträckor skjuter landstingen i regionen till ungefär 150 miljoner kronor i år.

– Behovet av subventioner kommer att öka så mycket framöver att vi ser att den här modellen inte längre är lämplig, säger Mårten Levi till DN.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024