Annons:

Ingen TUR-mässa i Göteborg nästa år

Det blir ingen resemässa i Göteborg nästa år, varken en konsumentmässa eller fackmässan Scandinavian International Travel Meet.

– SITM blir ett vartannatårs-projekt och vi kommer att arrangera en konsumentmässa 2017, men vi behöver tid att hitta det rätta konceptet, säger Farhad Kakavand, affärsansvarig för TUR till Travel News.

Branschkongressen, som hade premiär i samband med TUR i år, kommer däremot att hållas nästa år i mars i Göteborg.

Det var stora förändringar som TUR genomförde till årets mässdagar. Den nya fackdelen Scandinavian International Travel Meet SITM fokuserade på affärsmöten mellan köpare och säljare och hölls under en dag, torsdagen. Parallellt hölls ett affärsreseforum i samarbete med SBTA under torsdagen. Konsumentmässan genomfördes fredag till söndag. Branschkongressen för besöksnäringen pågick två dagar, onsdag och torsdag.

Men efter utvärderingen av årets mässa väljer TUR att låta konsumentmässan göra en paus ett år. Den ska återuppstå 2017, men kommer inte att se ut som tidigare. Hur är för tidigt att säga, menar Farhad Kakavand.

–  En generell resemässa med stora montrar fungerar inte längre. Utställarna har inte samma budget och konsumenterna har andra krav. Vi behöver tid att produktutveckla konceptet för en ny sorts resemässa 2017.

SITM kommer framöver att arrangeras vartannat år.

–  Den skandinaviska turism- och resebranschen är väl etablerad med mycket nära relationer och i vissa segment inom B2B finns inte behovet att mötas varje år. Det finns så många andra events och arrangemang där SITM-besökarna träffar destinationer. Därför satsar vi på SITM vartannat år, och då kan vi kraftsamla och se till att locka fler utställare och fler destinationer från varje land än som blir fallet när vi har SITM varje år, säger Farhad Kakavand.

TUR vill tillsammans med branschpartners skapa nya mötesplatser över året, och inte nödvändigtvis i Göteborg. TUR i Stockholm som hölls i slutet på september är ett sådant exempel. Just nu utvärderas den mässan.

–  Inom en månad kan vi berätta mer. Målsättningen är att vi ska göra mässan igen, men vi ska landa i utvärderingen och vad vi kan produktutveckla och förbättra.

TUR väljler att satsa på fler nischade event som svarar mot besökarnas behov av affärer och kunskap.

– Vi har en massa idéer hur vi kan skapa mötesplatser för resebranschen, men vi vill förankra dem först hos tänkbara samarbetspartners innan vi berättar mer, säger Farhad Kakavand.

Kommentarer är stängda.