Annons:

Rivstart för utmanaren MTR

Den 21 mars började MTR:s röda tåg trafikera Stockholm-Göteborg och den 17 augusti dubblade man antalet avgångar till 90 i veckan. Nu i början av oktober ökar utmanaren även antalet avgångar på helger från åtta till tio.

Johan Söör, vd för MTR Express, säger sig vara väldigt nöjd med starten, framför allt med vad resenärerna tycker.

– Vår kundnöjdhet ligger på 93 procent. Enligt net promoter score (ett vedertaget sätt att mäta kundnöjdhet, reds. anm.) har vi 63. Det är i nivå med Apple och är bland de högsta oavsett bransch, säger Johan Söör.

Att åka tåg i Sverige innebär för många en rädsla om att inte komma fram i tid, men även på det området slår Johan Söör sig för bröstet. För tåg gäller att förseninger mindre än 5 minuter räknas som i tid. Johan Söör hävdar att MTR:s punktlighet på Stockholm-Göteborg är 10 procentenheter bättre än SJ:s på sträckan.

– Vi ser även flyget som en konkurrent och då jämför vi punktligheten med samma mått som används där, nämligen 15 minuter från utsatt ankomsttid. Då har vi 86 procent, i linje med SAS som har 88 procent. Norwegian har 83 procent.

Mycket av förseningarna i tågtrafiken beror infrastrukturen, som MTR och SJ inte kan påverka. Men Johan Söör anser ändå att det finns saker operatören kan göra.

– Om vi är sena med en avgång, kan vi ha rutiner och arbetssätt som gör att vi kan vända snabbt och minska förseningen. I förra veckan lastade vi catering på 5 minuter på ett vändande tåg. Jag och vår kommersiella chef gick ner och hjälpte till att lasta på.

Siffror om antal sålda biljetter eller omsättning så här långt vill Johan Söör inte gå ut med, men fokus är att locka ännu fler affärsresenärer.

– Sedan vi drog igång med full tidtabell den 17 augusti har vi sett ett ordentligt uppsving i andelen affärsresenärer, men det ska bli ännu fler.

Även prismässigt hävdar Johan Söör att man konkurrera med SJ och flyget. Det bekräftas av Anders Ehrling, vd för Braathens Aviation, som kände av när MTR i augusti ökade antalet avgångar.

– Vi märker av det när det gäller prisnivåerna, säger Anders Ehrling.

Han konstaterar också att hans tidigare kollega från SAS, Peter Vinapuu, är vd för MTR Express moderbolag MTR Nordic, och således är väl insatt i prissättning.

Johan Söör säger att sjunkande priser är en naturlig effekt av den ökade konkurrensen.

– Och det är kul att vi och SJ gör så att tåget växer som andel av det totala resandet. I våra kundundersökningar säger 10 procent att om de inte skulle ha rest med oss skulle de ha åkt bil. Så tågets andel ökar, och det ger också en miljömässigt positiv effekt.

Läs även: TN testar MTR – med webb-tv.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024