Annons:

”SAS nya långlinjer är inget hot”

Air France-KLM:s nya Nordenchef Paul Terstegge slipper inte undan sparkrav från huvudkontoret. Samtidigt ska hans nordiska team möta den ökande långlinjekonkurrensen i Norden mot aggressivt satsande Emirates och Qatar Airways liksom SAS och Norwegian.

– Vår styrka är vårt stora globala linjenät. 80 procent av våra nordiska resenärer flyger bortom våra hubbar i Amsterdam och Paris. Må så vara att SAS startar direktlinje till Los Angeles och att Norwegian flyger till fem–sex USA-destinationer, det är bara några få av alla våra långlinjer, säger Paul Terstegge, när TN träffar honom på det nya aktivitetsbaserade Nordenkontoret i Solna strand.

Air France-KLM:s Nordenorganisation har slimmats flera gånger de senaste åren. Och även under nye chefen blir det fortsatta nedskärningar på grund av flygkoncernens förluster. 2014 blev nettoförlusten 1,7 miljarder kronor, vilket ändå var en kraftfull förbättring jämfört med 2013 då Air France-KLM gick back med 15 miljarder kronor.

I Norden har man dock en stabil ställning som det största internationella flyg­bolaget efter hemmaaktörerna SAS och Norwegian. Norge är den enskilt största marknaden med sju destinationer. Men den krisande olje- och gasindustrin påverkar flygtrafiken negativt och därför har Air France valt att lägga ner linjen Paris–Stavanger, precis som konkurrenten Lufthansa valt att göra med sin Stavangerlinje.

– I Sverige är det lugnare vatten. Vi är nöjda med utvecklingen här och exempelvis Linköpingslinjen till Amsterdam går bra. Men det går alltid att göra lite mer och lite bättre.

Air France-KLM använder också den nordiska marknaden som testpilot för nya innovationer. Smart boarding är ett försök att med hjälp av en algoritm snabba på ombordstigningsprocessen. Det testas sedan ett halvår på KLM:s flygningar från Stockholm och Helsingfors. Resenärerna får ett könummer vid gaten och går ombord och fyller upp sätena utifrån vilken plats man har i planet.

– Operationellt är det en liten utmaning, men boardingen går mycket smidigare och ger upp till tio minuters tidsbesparing och mindre irritation bland passagerarna.

Air France-KLM följer med stort intresse Lufthansas nya avgift på gds-bokningar.

– Vi är överens med Lufthansa om att gds-kostnaderna är alldeles för höga och att något måste göras åt nivåerna på distributionskostnaderna. Om vi gör något åt detta, väljer vi nog ett annat sätt än Lufthansa och för en dialog med branschen.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024