Domen gäller Goleif.dk, som för tre år sedan hade förmedlat flygbiljetter med Cimber åt en resenär. När resenären skulle flyga hem hade Cimber gått i konkurs. Han försökte få igen pengarna för biljetten av Goleif, som nekade. Då tog resenären frågan till domstol.
I tingsrätten klarade sig onlineresebyrån, men nu har hovrätten Østre Landsretgjort en annan bedömning.
På Goleif.dk stod att Goleif är förmedlare och inte säljer resor i eget namn. Hovrätten anser dock inte att genomsnittskonsumenten enbart baserat på det kan förstå den juridiska innebörden. Domstolen betonar att det inte kan anses vara allmänt känt att reseportaler i regel bara är förmedlare åt flygbolagen, skriver Jyllandsposten.
Domen kan få betydelse för 833 liknande ärenden som väntar på att prövas.
Danmarks Resebyråförening tolkar domen som att resebyråer inte kan hållas ansvariga när flygbolag går i konkurs, så länge de tydligt informerar vad som gäller.
– Beslutet är ett steg i rätt riktning för danska resebyråer, vi närmar oss den praxis som tillämpas i större delen av Europa. Danska resebyråer har nu en gång för alla fått ett domstolsbeslut om att resebyråer i framtiden inte automatiskt ska hållas ansvariga för flygbolagskonkurser, säger Lars Thykier, vd för Danmarks Resebyråförening, i ett pressmeddelande.