Annons:

Nettointäkter i fokus på hotellseminarium

2016 rivstartar med Hotel Market Seminars i Stockholm, där fokus kommer att ligga på hotellens sjunkande nettointäkter. Distributionskostnaderna ökar snabbare än intäkterna, och den insikten ska nu spridas.

Det är tredje året i rad som hotellprofilerna Annemarie Gubanski och Anders Johansson arrangerar Hotel Market Seminars, ett heldagsevenemang på Courtyard by Marriott i Stockholm den 12 januari. De två tidigare upplagorna har kretsat kring distribution respektive prissättning, men i år kommer ökad vinst stå i centrum.

– Kostnaderna har ökat i snabbare takt än intäkterna, framför allt provisionskostnaderna. Det måste man ha koll på, säger Annemarie Gubanski.

Hon hänvisar bland annat till en studie från Kalibri Labs som visar att under åren 2009–2013 ökade hotellens intäkter med 20 procent. Samtidigt ökade provisionskostnaderna med 40 procent.

– Att hotellen inte har upptäckt det är nästan skrämmande. Men det är också ett tecken på att det är dit vi ska gå, inte bara titta på intäkterna utan även relatera kostnader till dem. Det försöker vi göra den här dagen.

Målgruppen är hotelldirektörer, hotellchefer, revenue mangers, e-commerce managers, försäljningschefer, marknadschefer och bokningschefer.

Förutom ett antal huvudtalare blir det även paneldiskussioner, föreläsningar i grupprum och ”crash courses”. Besökarna kan i förväg boka in sig på vilka programpunkter de vill delta.

Vilken talare ser du personligen mest fram mot att lyssna på?
– Peter O’Connor från Essec Business School i Paris. Han är väldigt inspirerande och energisk på scen. Jag ser även fram mot en nyhet för i år, som heter 300 sekunder. Talaren får prata om ett visst ämne, men bara i exakt 300 sekunder, sedan stängs mikrofonen av. Två som ska göra det är Björn Arvidsson från Razormind och Catarina Randow från First Hotels.

Hur mycket tid lägger du och Anders Johansson på det här evenemanget under ett år?
– Oj, jag vågar inte räkna efter. Det är väldigt många timmar. Mest tid går åt till att hitta rätt talare. Vi vill ha de som passar ämnet, är inspirerande och som har nya, innovativa systemlösningar.

Är det lönsamt?
– Skulle vi räkna timmar tror jag att det går break even. Men om vi gjorde det här för lönsamhetens skull skulle vi göra något annat. Vi gillar att organisera det här, det är inspirerande, men vi tycker också att det är viktigt. Vi vill att hotell utbildar sig mer inom viktiga områden som revenue management.

Förra året kom drygt 200 personer till Hotel Market Seminars, i år räknar Annemarie Gubanski med 300. Läs mer om programmet och hur du anmäler dig på Hotel Market Seminars.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024