Annons:

CWT ifrågasätter Lufthansas strategi

Lufthansas strategi att få företagen att boka direkt hos flygbolaget sparar inga pengar för kunden. Överblicken blir sämre – och det kan innebära en säkerhetsrisk anser CWT.

Affärsresebyrån CWT går i dag och har åsikter om Lufthansa. Vid sidan om införandet av bokningsavgiften på 16 euro när man bokar via GDS ifrågasätter CWT Lufthansas ”direct connect strategy”, som går ut på att skapa direktanslutna bokningslösningar utanför GDS-systemet.

CWT:s Nordenchef Johan Wilson menar att Lufthansas strategi innebär försämringar för slutkunden.

– Det blir lite som att först gå till slaktaren, sen till bagaren, sen till mejeriet – i stället för att gå till ett varuhus för att där effektivt få en överblick över alla varor på marknaden, säger Johan Wilson.

Detta eftersom det blir färre alternativ som CWT kan erbjuda inom ramen för sina system.

– Möjligheten för kunden att göra en riktig prisjämförelse försämras.

CWT anser också att Lufthansas strategi skapar en fragmenterad bild, vilket kan innebära en säkerhetsrisk.

– Vi levererar en säkerhetstjänst till våra kunder, att ha koll på var deras resenär är och hjälpa dem om något händer. Till exempel kan vi hålla koll på var de är och hur de har rest. Nu kanske inte den informationen finns samlat hos en part som kan hjälpa till.

Dessutom anser CWT att det inte blir billigare för kunderna att boka direkt hos Lufthansa för att slippa avgiften på 16 euro.

– Kunderna får andra kostnader för sin egen administration, till exempel för att hålla koll på sin resestatistik.

Enligt CWT ger GDS-systemet ”den mest effektiva, kompletta och kostnadseffektiva distributionslösningen”.

CWT säger att man har tagit upp detta med Lufthansa, men flygbolaget har gått vidare med sina planer.

Vad har ni fått för svar från Lufthansa?
– Det vill jag inte kommentera, det är en diskussion mellan CWT och Lufthansa.

Travel News har sökt Lufthansa, men ännu inte fått någon kommentar.

 

De här nackdelarna anser CWT att Lufthansas ”direct connect strategy” innebär:

Resealternativen blir tillgängliga på olika plattformar vilket skapar problematisk och manuell sökning och bokning.

Jämförelsemöjligheten försämras vilket betyder minskad synlighet för konkurrenskraftiga priser.

Möjligheten för TMC/resebyrån att kommunicera direkt med resenären försämras. Så gör även möjligheten att hjälpa resenären med eventuella ändringar under resans gång eller vid nödsituationer.

Tillgång till data för rapportering försämras och så gör även möjligheten att spåra resenärer vid en eventuell nödsituation.

Det medför en extra kostnad för företaget. Även om inte den extra distributionsavgiften, på 16 Euro, utfaller så kommer det att tillkomma extra arbete och kostnad för att säkerställa att de bokningar som görs direkt hos Lufthansa faktiskt syns och hanteras inom företagets totala reseprogram.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024