Annons:

Lufthansa: Flera kanaler är framtiden

Att sätta GDS-systemet i centrum skapar komplexitet och ineffektivitet. Investeringar i flerkanalssystem är investeringar för framtiden. Det svarar Lufthansa på CWT:s utspel.

I förra veckan gick affärsresebyrån CWT ut och ifrågasatte Lufthansas strategi att få företagen att boka direkt hos flygbolaget. Nu bemöter Lufthansa det utspelet.

Travel News ställde tre frågor till flygbolaget, och fick svar via mejl av presstalespersonen Boris Ogursky.

CWT hävdar att det blir svårare för kunderna att få en bra bild över utbudet av resor, hur kommenterar ni det?

”’Direct connect’ är en ytterligare möjlighet att få tillgång till ett utbud av flighter. Förutsättningen för att integrera sådant innehåll i bokningssystem är tillgängliga tekniska lösningar som kan bidra till att integrera innehåll från flera källor och därmed undvika komplexa, manuella bokningar. Den här tekniken tillämpas inte av alla aktörer på marknaden. ”Direct connect” är ingen ny företeelse. Det finns redan för hotell-, hyrbils- och tågerbjudanden”, skriver Boris Ogursky.

CWT hävdar också att det blir svårare att få en bra bild av var medarbetare på resa finns, och att det kan innebära en säkerhetsrisk. Vilken är din kommentar?
”’Direct connect’ är för Lufthansagruppen och våra handelspartners en ny teknologi, fortfarande under utveckling. Lufthansagruppen stödjer alla projekt med teknologipartners som möjliggör direkt kommunikation med resenärer, erbjuder stöd i nödsituationer och underlättar förändringar i resandet. Så snart olika leverantörer är anslutna, kommer de nämnda begränsningarna lösas.”

Vidare påstår CWT att det inte blir billigare för slutkunden att boka via Lufthansas kanaler, eftersom de drabbas av interna administrativa kostnader. Vad säger du om det?
”Det finns ingen avgift kopplat till att använda sig av Lufthansas ”direct connect”. Det behövs investeringar för att förändra det GDC-centrerade systemet till ett system som klarar ett stort antal kanaler. Ett sådant system gör det möjligt för användaren att ansluta till olika kanaler, inte bara till Lufthansas ”direct connect”. Att det är komplext och ineffektivt att administrera kanaler utanför GDS-systemet beror på en struktur som fokuserar på ett GDS-centrerat angreppssätt i stället för en flexibel integration av flera kanaler. Givet den enorma teknikutvecklingen och de allt snabbare utvecklingscyklerna är det bara ett multikanalssystem som i det långa loppet kommer att göra det möjligt att anpassa sig till kundernas behov. Därför är den typen av investeringar väldigt logiska för att kunna anpassa sig till framtiden.

Lufthansa investerar gör löpande ansträngningar för att hjälpa teknologipartners att integrera lösningar som hjälper dem att integrera olika servicebehov.”

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024