För första gången på 49 år råder det nu konkurrens på båtresor mellan fastlandet och Gotland. Färjan erbjuder totalt 150 000 platser för resenärer under perioden april till september, på sträckorna Nynäshamn-Visby och Västervik-Visby.
– Vi ser oss som en uppstickare och en lågprisutmanare. Det är ett spännande projekt och det känns riktigt bra. Vi har hunnit köra 150 turer och hittills har både vädret och tekniken varit med oss. Vi började i april med att köra på helger, men sedan i juni kör vi dagligen, säger Gotlandsbåtens vd Ralph Axelson.

Johan Lindvall är marknadschef vid Destination Gotland som sedan många år bedriver färjetrafik på samma sträckor.
– Konkurrensen har lett till att vi varit tvungna att vässa vår produkt, vår marknadsföring och servicegrad. Vi har kört fler priskampanjer i år. Om vi tappat kunder vet vi inte i nuläget, säger han.

Men Ralph Axelson säger att Gotlandsbåten inte startat färjetrafik för att ta marknadsandelar från Destination Gotland.
– Vi gör det primärt för att öka turismen till ön. Vi vill bygga en totalmarknad och få fler gäster till Gotland. Turismen är öns framtid och priserna har pressats som en följd av konkurrensen, säger han till TT.