Grand Travel Award
Redaktionsbloggen

Kriserna som gör mig glad

2012-10-29 13:31 Kommentera
Kategori: Hotell, Flyg, Arrangör

Helgens resa till London kantades av kriser som gjorde redaktör Urban Lindstedt glad. Det är skönt när säkerhetsnäten fungerar.

"Redan på Centralstationen fick jag min första chock. Lite sen till Arlanda Express möts jag av beskedet att tågen är inställda på grund av en incident. Med flera dåliga erfarenheter av incidenter med SJ väntade jag mig det värsta. Men innan missa flygplanet ångesten grep mig hade den vänliga personalen redan slussat in mig i en taxi tillsammans med en affärsman och två japanska turister. Jag kanske kom 15 minuter senare till Arlanda än om tåget hade gått som vanligt. Jag vill ge ett extra plus för att Arlanda Express hade gott om extra personal på stationen för att slussa oss snabbt in i taxibilar.

Nästa kris inträffade bara några timmar senare när hotellet missat att registrera min bokning via Booking.com. Inga rum fanns kvar och när jag tillsammans med personalen började leta efter hotell i närheten var alla fullbokade. Men nu var det skönt att ha Booking.com i ryggen som kräver att det felande hotellet ordnar fram ett bättre eller likvärdet hotell i närheten. Efter att nattpersonalen pratat med chefen kunde jag checka in på hotellet som ju egentligt var fullt. Lite synd tyckte jag om den stackare som blev utan rum när jag fick mitt. På söndagen blev jag uppring av Booking.com för att de ville försäkra sig om att allting hade löst sig på bästa sätt.

På flyget hem med Norwegian blev vi kvarhållna i en halvtimme på marken medan personalen lastade av en väska tillhörande en resenär som aldrig dykt upp. Medan stolsgrannen stönade var jag glad att jag slapp riskera att åka till Stockholm med en bomb i bagaget.

Det är när det blir problem som serviceföretagen testas. Helgen passerade alla med råge godkänt. Jag får också godkänt eftersom jag inte ens höjde rösten när fantasin målade upp en kall natt på Londons gator."

2012-10-29 13:31 Kommentera
Kategori: Hotell, Flyg, Arrangör

Bo på hotell - Betala med konst

2012-06-12 14:18 Kommentera
Kategori: Hotell

RoomForArt-550x210.jpg

Varje morgon när jag kommer till jobbet skummar jag igenom mina fyra favoritnyhetssidor. Imorse när jag klickade på "Hotel Industry News In Brief" på eHotelier, där man oftast får läsa om något nytt spahotell i USA eller skyskrapa i Dubai, så blev jag lite överraskad.

"The Clarion Hotel in southern Stockholm is offering guests the chance to stay a night for free - provided they donate a piece of self-made art." ?!

Konceptet kommer från legendariska konstnärstillhållet Chelsea Hotel i New York. Under förra året stängdes Chelsea Hotel ned för renovering och har idag inga gäster. Enligt Tess Mattisson som är PR & Marketing Manager på Clarion (och har en imponerande bakgrund som artist) började Clarion Stockholm att ta emot konstverk som betalning förra veckan för att fortsätta traditionen.

Tydligen kan den som vill, vågar och kan bo gratis på Clarion i Stockholm i utbyte mot ett konstverk. Enda kravet är att konstverket är i A4 storlek och att man bokar mellan en och sju dagar innan ankomst. Dags att fatta pennan...

Linus

2012-06-12 14:18 Kommentera
Kategori: Hotell

TN avslöjar Scandic-Ehrlings hideaway

2010-09-07 00:00 1 kommentar
Kategori: Hotell

[i=;w440;nb;nl]
Scandic Karlskronas hotelldirektör Ola Söderdahl med vd Anders Ehrling
Livet är fullt av överraskningar. När TN åkte till Karlskrona för att göra reportage skedde övernattningen på splitternya Scandic i Karlskrona. Vad vi inte hade räknat med var att även Scandics nye vd Anders Ehrling fått samma idé. Troligen hade han tänkt att i lugn och ro och med viss anonymitet få bonda och känna den övriga ledningsgruppen på pulsen långt bort i från Stockholm i ett litet hide away som Karlskrona.
De hade nog definitivt inte räknat med att möta branschpressen i lobbyn. Några smaskiga uttalanden från Ehrling lyckades vi dock inte dra ur honom. Han vill sätta sig in i Scandic och hotellbranschen först, var beskedet...
Huruvida kommersiella direktören Thomas Engelhart och operative direktör Martin Creydt som fanns med i sällskapet var nervösa över ev.grillningar från nye vd:n för att se om det håller måttet gick inte att utläsa av deras ansiktsuttryck. Det var idel leenden!! 

2010-09-07 00:00 1 kommentar
Kategori: Hotell

Mer tårta åt folket

2010-02-25 00:00 2 kommentarer
Kategori: Hotell

Bild 491532
Det är inte för att TN-redaktionen satsar på "Beach 2010" som vi är besatta av tårta. Absolut inte! Utan för att verkar faktiskt vara en stark tårttrend i branschen, se blogginlägget om Resia nedan.
Nu är det Clarion Hotels, som firat sin seger i Grand Travel Award med att bjuda 65 resebyråer runt om i landet på tårta.  2 000 tårtbitar har man räknat ut att det har smaskats runt om i landet.
I Göteborg åkte gänget från Clarion Post ( som ju inte ens har öppnat än....) ut med tårtor till bland andra HRG:s kontor.
Enda smolken i bägaren är ju att TN-redaktionen inte fick nån tårta denna gång, men eftersom en prinsesstårtebit innehåller 192 kalorier var det kanske lika bra det....
Bild 491533

2010-02-25 00:00 2 kommentarer
Kategori: Hotell

Vilse på väg till vimmel

2009-06-03 00:00 Kommentera
Kategori: Hotell

Bild 491441Så här trevligt hade förre miljödirektören på Scandic, JP Bergkvist, när han samlade kunder till sitt nya konsultföretagSleepWell vid Beckholmens varv på Djurgården i måndags.Chefredaktör Katarina skulle också ha sippat vin där och vimlat och pratat miljö, men fick totalt hjärnsläpp och åkte i stället till Bockholmen, coola krogen i Bergshamra som också ligger idylliskt vid vattnet.Misstaget insåg hon när de enda gästerna på Bockholmen var två coola Östermalmbrats.Så det blev bara en Ramlösa på T-banan hem till Björkhagen.

2009-06-03 00:00 Kommentera
Kategori: Hotell

Här får ni veta vad som händer bakom kulisserna på redaktionen. Det som inte hamnar i artiklarna hamnar här - stort som smått, skvaller, insidestips, lunchdejter och allt det andra som ni läsare inte får ta del av i tidningen och på sajten i övrigt.


  • Travel News nr 04

  • Travel News nr 03

  • Travel News nr 02

  • Travel News nr 12

  • Travel News nr 11

  • Travel News nr 10

  • Travel News nr 09