Annons:

Flygskatten hotar Arlandas tillväxt

Swedavia satsar 13 miljarder för att bli Nordens ledande flygplats. Travel News intervjuar Fredrik Jaresved på vd Airport City Stockholm.

Arlanda flygplats växer ständigt. De senaste åren har tillväxten pendlat mellan
sex och tio procent. På kort tid ska det statliga bolaget investera 2-3 miljarder i nya byggnader på Arlanda. I första hand en ny kontorsbyggnad och ett nytt hotell med 500 rum. Det senare ska vara klart 2019 och drivas av Petter Stordalens Choice.
Swedavia bygger och säljer sedan huset med hyresgäst.
Den nya kontorsbyggnaden heter Office One och är på 15 000 m2.
Idag reser 27 miljoner resenärer från och till Arlanda.
För att utveckla kapaciteten ytterligare de närmaste 7-8 åren kommer ytterligare 13 miljarder att investeras på Arlanda. Pengar kommer bland annat att gå till en ny pir, en utbyggnad av terminal 5, ett nytt bagagesystem och ny vipavdelning. Något beslut om en ny landningsbana är inte taget. Den processen kommer att ta uppskattningsvis 20 år från beslut tills att det första planet lyfter.
– Idag arbetar 26 000 personer inom Airport City Stockholm, i framtiden kommer 50 000 personer att ha sin arbetsplats här, säger Fredrik Jaresved, vd Airport City Stockholm när Travel News träffar honom på Passenger Terminal Expo 2018. I Swedavias monter bjuds det på kaffe och choklad tillverkad på flygplatsen. Swedavia är ”host Airport” för den ambulerande mässan och 17 talare från Swedavia av de 375 talarna deltar.
7000 personer besöker de 285 montrarna från över 100 länder.
Vad satsningen kostar vill den ansvariga Alexandra Maritz inte berätta, ej heller vilket ämne som hetast i debatten.
Fredrik Jaresved, vd Airport City Stockholm, säger att han har ingen aning om vad kostnaden är.
Fokus på mässan är säkerhet och incheckning. Inga flygbolag är på plats i Älvsjö.
När kommer biometrisk incheckning till Arlanda?
– Det handlar om biometri i hela processen. Från incheckning till boarding. Vi följer denna fråga noga med inblandade parter.
Swedavia ägs av staten som har bestämt att Arlanda ska vara Nordens ledande flygplats.
Det innebär inte bara flest passagerare, det ska också vara bra service, god ekonomi, fler flygbolag och fler avgångar från Arlanda.
Hur påverkas ni av flygskatten?
– SAS har aviserat att de funderar att flytta flera interkontinentala flygningar till Helsingfors och Köpenhamn. Det kan ju tänkas att fler bolag kommer att följa efter. Det kommer att påverka vår tillväxt, säger Fredrik Jaresved.

En kommentar

  1. Per Nordström: Oavsett flygskatt eller inte, Arlanda kommer aldrig att bli nordens ledande flygplats. Kanske kan utvecklas mer på inrikesflyg men kommer ej i närheten av Copenhagen airport som med hela Öresundsregionens upptagningsområde lockar till betydligt fler linjer till Europa och övriga världen. Så låt inte våra skattepengar gå till att finansiera Arlandas utveckling.
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024