Annons:

Norwegian sämst på att betala ut ersättning när flyget är försenat

- 30 procent av alla krav vi får in kommer från Norwegian, säger Erik Tengvall på Ifdelayed. Vi är världens sjätte största lågprisbolag, det kan spela in hävdar bolaget.

Preliminära beräkningar av Ifdelayed visar att 240 000 svenskar kommer att drabbas av flygförseningar under 2018.De hänvisar till siffror från Eurocontrol, en organisation som arbetar med att effektivisera den europeiska flygtrafikledningen med bibehållen flygsäkerhet.

Ifdelayed tar 30 procent av ersättningen för att driva en resenärs case.

En undersökning av YouGov beställd av Airhelp visar att 90 procent av alla svenskar inte känner till sina rättigheter. Detta innebär att svenska resenärer missar hundratals miljoner i ersättning.

Vilka flygbolag är sämst?

– 30 procent av alla krav vi får in kommer från Norwegian, säger Erik Tengvall på Ifdelayed. 

Följaktligen handlar också flest stämningar om det norska flygbolaget.

– 901 av 1178 ärenden, alltså 76 procent, vi har eller haft i svensk domstol är mot Norwegian. De är således helt klart överrepresenterade här.

Vilka andra bolag finns på er listan?

– Iberia/Vueling betalar ej kompensation till våra klienter, trots att svensk domstol utdömt skadeståndsskyldighet, därför pågår nu en process och utmätning i Spanien. Det finns ett flertal domar mot dem, säger Erik Tengvall.

Charlotte Holmbergh Jacobsson kommunikationschef på Norwegian skriver följande i ett svar till Travel News:

“Vi är världens sjätte största lågprisbolag, det kan spela in. Vi förhåller oss till EU-förordningen som reglerar rätten till kompensation vid förseningar och inställda flyg. Alla som har rätt till kompensation får det och vi behandlar alla ärenden individuellt och i tur och ordning.

Det finns flera fall som har gått vidare till högre instans som visar att orsaken till förseningen eller det inställda flyget var extraordinär och utanför flygbolagets kontroll – därmed faller rätten till kompensation.

Det finns även flera fall i ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) som gått vidare till Tingsrätten och som då visar att ARN har gjort en felaktig bedömning. Man måste komma ihåg att ARN inte är någon domstol, de gör inga grundliga utredningar och har mycket begränsat underlag som de utgår från.”

2 kommentarer

  1. André G: Det finns undantag, vi fick ersättning 600 EURO per person på DY7036 (FLL-ARN) 12.11.2017.
    • Danne D: Hej Andre, hur lång tid tog det ungefär?