2015 kunde SAS räkna in en extraordinär inkomst på 685 miljoner svenska kronor för försäljningen av slot-par på Heathrow i London. Det var de två dagliga avgångarna från Landvetter som offrades och i stället flyttades till Stansted från den 25 oktober i fjol.
Detta har visat sig vara ett dåligt drag och i slutet av februari stänger SAS linjen, skriver check-in.dk. Under tiden minskas kapaciteten från tolv avgångar i veckan till fem.
Stansted är i första hand en flygplats som trafikeras av lågprisbolag, men SAS menar inte att det är den konkurrensen som ligger bakom beslutet att lägga ner trafiken.
– Det är ingen tvekan om att SAS kärnkunder föredrar Heathrow när de reser till London. Men vi menar att SAS står sig gott i konkurrensen med Ryanair, säger SAS danska presschef Knut Morten Johansen till check-in.dk.
Utöver rutten Landvetter-Stansted stänger SAS även linjerna från Göteborgsflygplatsen till Bryssel och Paris i slutet av februari. Skälet är enligt bolaget ”kommersiella prioriteringar”.