Annons:

Telias arbete bakom flygkaoset

De omfattande förseningarna i flygtrafiken i förra veckan berodde på ett planerat servicearbete som Telia utförde på sina servrar.

– Vi är otroligt ledsna att det här hände. Så fort vi upptäckte problemet vidtog vi åtgärder för att häva det. Nu håller vi på att analysera vad det var som gick snett för att undvika att det händer i framtiden, säger Telias presschef Irene Krohn enligt Ny Teknik.

Det var i torsdags vid lunchtid som det blev kaos i svensk flygtrafik. Totalt ställdes 113 flygningar in.

– Det som hände var att det blev fel i datakommunikationen in till kontrollcentralerna i Malmö och Stockholm, mellan kontrollcentralerna och i datakommunikationen mellan kontrollcentraler och torn, säger Luftfartsverkets pressansvarige Per Fröberg enligt Ny Teknik.

Kaoset innebar stora kostnader. Dagens Industri frågade Irene Krohn om Telia ser sig som ansvarigt för det.

– Det är en utredning som pågår just nu. Nu får vi fokusera på att försöka ta reda på orsaken till felet, vad det var som hände och varför, svarar Irene Krohn enligt Dagens Industri.

En kommentar

  1. Fred: Vilket skitbolag...