Annons:

”Vi kan hjälpa flygbolagen att spara pengar”

UPPDATERAD/VERSION 2: Jan Carlzon är ny delägare i Ifdelayed.com som hjälper passagerarna att begära kompensation när planet är försenat. Bolaget för samtal med SAS. Norwegian svarar sist i artikeln.

Affärsmannen och tidigare SAS-vd:n Jan Carlzon har gått in som delägare i konsumenträttföretaget Ifdelayed, som hjälper passagerare att få ersättning från flygbolagen vid förseningar, enligt ett pressmeddelande.

Ifdelayed har därför skapat en tjänst som hjälper passagerarna att begära kompensation – och hittills har de kunnat betala ut sammanlagt 90 miljoner kronor i ersättning till över 20 000 drabbade resenärer. Bolaget tar 30 procent i ersättning för att driva ett case. Han tror att detta kan bli en bra affär även för flygbolagen.

– Den process som sätts igång när en begäran om ersättning kommer in är kostsam och kan till och med bli dyrare än själva utbetalningen. Därför ligger det även i flygbolagens intresse att det går smidigt, och om våra rutiner underlättar arbetet kan vi hjälpa dem att spara pengar, säger Jan Carlzon.

Hur hittade du Ifdelayed?

– Det var delägarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander som approcherade mig. Jag fick en presentation av bolaget och bestämde mig för att gå in med en mindre summa. Jag är ingen stor delägare.

Vad är planen nu?

– Bolaget måste bli mer känt bland resenärer. Ifdelayed har haft möte med SAS och målet är att utveckla en ersättning som bra både för mottagaren och avsändaren. Det kan vara en ny resa eller poäng eller, det är bara fantasin som sätter gränser.

Vad säger dina gamla kollegor på SAS om Ifdelayed?

– Det finns en lag i EU som SAS följer. De kommer sällan försent och är duktiga på att omboka. SAS är inte problemet.

Norwegian tycker inte att bolag som Ifdelayed behövs. De jämför med advokater som jagar ambulanser?

– Norwegian är ett av problemföretagen. De följer inte reglerna. Klart att de tycker så.

Har du några andra nyheter att bjuda på i resebranschen?

– Jag arbetar med bolaget ACR som är verksamma inom flygledning. Det är en konkurrensutsatt marknad. Vi är stora i Norden, men kommer snart att börja arbeta med internationella flygplatser. Det är mycket spännande.

Charlotte Holmbergh Jacobsson
Head of Communications and Public Affairs på Norwegian svarar följande på Jan Carlzons kritik: 

”Det är märkligt att Jan Carlzon som varit VD på SAS nu går in som delägare i ett företag som lever på missnöjda passagerare. Han talar inte sanning när han säger att Norwegian inte följer reglerna, det gör vi i allra högsta grad. Alla som har rätt till kompensation enligt EU-förordningen får det och det är många som har fått kompensation av Norwegian. Men, EU-förordningen är komplex och därför råder det ibland delade meningar om hur den ska tolkas och vad som ska räknas som extraordinära omständigheter. Företag som Ifdelayed, FlightRight, Airhelp etc använder fula metoder för att utnyttja passagerare och sko sig på dem – och att de sedan tar hela 30 procent av det som kunden eventuellt får är inte klokt.  Det är mycket bättre att kunden får hela beloppet själv. Förra året betalade vi ut 450 miljoner kronor i kompensation till passagerare.”

 

 

3 kommentarer

  1. Anonym: Jag saknar den självklara frågan, om nu Norwegian anser sig vara så bra på att följa reglerna, varför finns dom då på Råd & Röns svarta lista över företag som inte följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer? Varför måste dessa ambulansadvokater piska Norwegian i rätten?
  2. Solstråle: Solstråle När man hänvisar till ARN bör man också ha klart för sig vem som står bakom och vilka som tycker till. Norwegian har onekligen haft för många problem med delar av sitt flyg, när reklamationer kommer anser många att man skall få ersättning allt från extra barnvakt till andra icke relaterade kostnader till själva flyget, det går väldig ofta in i det absurda och tyvärr anser för många i Sverige att man alltid har rätt medans med samma lagstiftning i andra EU länder har Norwegian betydlig färre klagomål och krav. Lite trist hur utvecklingen går, andra skall betala och eget ansvar har upphört. Ifdelayed är ett bra exempel som skapar uppviglande tendenser istället för lösningar och för detta vill man ha betalt och alla skall bli väl avlönande, snacka om sjukt samhälle, att det sedan finns snillen som kan få med sig andra och investera är bra klent, börja istället med sjukvården, äldrevården, skolan och agera mot oansvariga politiker och myndigheter till folkets väl - med Europas längsta kö för att komma in vården här finns mycket att göra till folkets bästa
  3. Aloe: "Förra året betalade vi ut 450 miljoner kronor i kompensation till passagerare.” Skulle va intressant och veta hur mycket som betalades direkt till kunder och hur mycket som gick via bolagen. Någon som vet?