Annons:

Expedia går all in i teknik – släpper app för hotellägare

”Vi vill att ni växer och tjänar mer pengar, då gör vi också det.” Det budskapet ville Expedia förmedla till sina samarbetspartners när resejätten arrangerade sin konferens i Las Vegas i december. Bland annat släpper man nu en app där hotellen kan jobba med sin revenue management.

Kasinohotellet  Bellagios fasad möter Travel News när vi blir skjutsade fram på Las Vegas Boulevard, ”The Strip”. Väl inne i hotellet börjar en flera minuters promenad för att komma till ”The Ballroom”, lokalen där de 3 500 delegaterna till Expedia Partner Conference ska vara i två dagar. Bellagio är stort.

I väntan på att programmet ska dra igång i ”The Ballroom” pumpar funky musik och låga bastoner. Publiken, delegaterna, har armband som blinkar i olika färger och de ombeds lyfta sina handleder, vilket de också gör. Känslan är: Här ska det frälsas! ”Viva Las Vegas” spelas.

Expedia Partner Conference arrangeras årligen i Las Vegas i december. Tiden och staden är vald med omsorg, när USA:s största hotellstad har gott om lediga rum så att de inbjudna gästerna kan få bra rumspriser. Konferensen riktar sig mot Expedias samarbetspartners, som hotell och flygbolag.

Från Sverige var Scandic på plats i år, genom Thomas Grundström, director of distribution. Även Travel News var där genom Daniel Hirsch, som en av totalt ett 20-tal journalister från hela världen.

Expedias koncernchef Dara Khosrowshahi inledde konferensen med att spå fortsatt stora beteendeförändringar bland konsumenterna.

– Förut samlades min släkt kring tv:n. Nu när vi ses står tv:n ledset ensam i ett hörn, medan barnen alla använder sina mobila enheter. Nästa år kommer över hälften av bokningarna på hotels.com att ske från mobila enheter. Konsumenterna förväntar sig att allt de kan göra på en dator ska de också kunna göra i mobilen, sa Dara Khosrowshahi.

Enligt honom har Google gjort konsumenterna bortskämda.

– Får man vänta i två sekunder blir man otålig, så snabbhet är avgörande. Därför investerar vi nu i molnteknologi för att öka snabbheten på expedia.com. Den som är snabbast vinner kunderna, sa Dara Khosrowshahi.

På scenen intervjuade han även sin chef, Expedias ordförande och delägare Barry Diller, som kan ses som en  amerikansk motsvarighet till någon Wallenberg eller annan riktig tungviktare i svenskt näringsliv. De pratade bland annat om det kommande amerikanska presidentvalet och Barry Diller var frispråkig när han kommenterade Donald Trump.

– Han är en ond man och han är farlig. Han säger så klandervärda saker. Barry Diller kommenterade också hur han ser på resandets framtid, med tanke på dagens terrorism, krig och oroligheter.

Barry Dillers inställning var att man måste vara positiv.

– Det enda du kan säga är att det som händer nu kommer att passera, problem kommer alltid att finnas. Vi köpte Expedia  – och sedan kom attentaten den 11 september. Då kunde vi ha valt att hoppa av, men resandet tog fart igen.

Dara Khosrowshahi frågade Barry Diller vilket råd han skulle ge hotellkedjor vad  gäller samarbetet med onlineresebyråer.

– Relationen mellan leverantörer och distributörer är ofta frustrerande. Men vem som har mest makt växlar cykliskt. Det kommer tider när hotellbolag kommer att säga: ”Vi behöver er inte”. Andra tider kommer de att säga: ”Vi behöver er verkligen!” Mitt generella råd är: använd din makt klokt när du har den, för när du inte har den får du hoppas att det används klokt mot dig.

Ett av de tydligaste budskapen Expedia förmedlade under konferensen var hur mycket bolagets partners betyder för dem, något som de flesta talare tog upp. Cyril Ranque var inget undantag. Han är chef för Expedias Lodging Partner Services, som hanterar Expedias avtal och relationer med alla hotellpartners världen över. För de nordiska kedjorna bör han vara ett bekant ansikte: när flera av dem bröt med Expedia under 2013 var han med och förhandlade för att locka dem tillbaka igen.

– När jag kom till Sverige fick jag höra av våra hotellpartners där att vi inte hade lyssnat på dem tillräckligt. Och de hade rätt, det hade vi inte, sa Cyril Ranque när Travel News fick en pratstund med honom.

Och från scenen sa han precis det, att Expedia lyssnar på vad hotellen behöver.

– Vi är en del av samma värdekedja, så vi måste se till att våra partners lyckas. Tillsammans måste vi bli bättre på att få vinsterna på att stanna i näringen, i stället för att företag som Facebook och Google tar en del av dem, sa Cyril Ranque.

För att hjälpa hotellen delar Expedia med sig till hotellen av gästdata man samlar in, hävdade Cyril Ranque.

– Det är för att öka konverteringarna på era egna sajter, för att hjälpa er att förbättra gästupplevelsen. Vi vill hjälpa er att växa i era egna kanaler. För om ni ökar er lönsamhet blir också vi mer lönsamma, eftersom ni får medel att investera i era produkter. Håll oss ansvariga för att vi levererar det under 2016!

Diskussionen om sjunkande net revpar, hotellens intäkter efter provisionskostnaden, var inget Cyril Ranque kände igen. Han sa i stället att Expedias provisioner sjunkit, vilket han tyckte var bra eftersom den utvecklingen ger Expedia tillgång till fler rum. Däremot kan de totala provisionskostnaderna ha ökat, i takt med att onlineresebyråerna står för en allt större del av hotellens försäljning.

– När hotellen betalar franchiseavgifter (till hotellvarumärken, reds.anm.) känns det som att de blir dubbeldebiterade. Kanske att franchiseavgifterna behöver omprövas, sa Cyril Ranque.

Scandics Thomas Grundström har varit på plats förut och tycker att han alltid lär sig nya saker. Han konstaterar att Expedia hela tiden utökar funktionerna i sin Expedia Partner Central, gränssnittet mellan Expedia, hotellet och gästen.

– Där finns mycket funktionalitet som jag kan tänka mig att fristående hotell kan ha nytta av, säger Thomas Grundström.

Något som slog honom var att Expedia fortsätter att pratat om hur viktigt det är med bra och relevant information.

– Det är den största hygienfaktorn. Min reflektion är att det tydligen fortfarande är en lång väg för många att gå i hotellbranschen, eftersom Expedia fortsätter att predika det år efter år.

Thomas Grundström tyckte att en del statistik som presenterades var intressant.

– Till exempel att i USA lägger människor 198 minuter per dag på mobila enheter, mot 168 minuter per dag på tv. De mobila enheterna börjar ta över rollen från vardagsrummets dinosaurie – tv:n.

 

Nyheterna som stack ut på konferensen

Se hur många gäster du tappar till konkurrenterna
Appen Expedia Partner Central vänder sig direkt mot Expedias partners, hotellen. En nyhet i den är att hotellet kan se hur många bokningar det får som andel av marknaden, hur många gäster som kollat in det egna hotellet men valt att boka någon annanstans samt vilka hotell de bokade på. Thomas Grundström, director of distribution på Scandic, var på plats under konferensen och det var han imponerad över.

– Det är väldigt spännande, att man kan se att du till exempel har fått fyra bokningar i dag via Expedia – men också att fyra personer har kollat in mitt hotell, men de valde att boka hos konkurrenter i mitt ”comp set”. Då kan man fundera på vad det beror på, säger Thomas Grundström.

Differentiera rumsförsäljningen
Expedia presenterade möjligheten att jobba med ”value add promotions”, där hotellen på ett enkelt sätt kan skapa olika erbjudanden utan ändra rumspriset. Det kan skräddarsys för olika rumskategorier och utvalda datum. Det är något som hotellen skulle kunna använda för att kringgå kravet på rate parity.

– Du kanske kan inkludera en champagne flaska, en bättre rumstyp eller transfer till flygplatsen. Och det kan du  differentiera genom att ha vissa promotions i bara en kanal. Alla kanaler kan kanske inte erbjuda det, så det är smart, säger Scandics Thomas Grundström.

Köp dig högre ranking
I appen Expedia Partner Central finns en möjlighet att se hur hotellets ranking ändras om man väljer att betala en högre provision. – Då kan du se att till exempel Scandic Continental ligger på femte plats, men om jag höjer provisionen stiger det till fjärde plats. Då kommer jag att sälja mer, även om provisionen stigit. Så du kan köpa dig upp, säger Thomas Grundström.

Chat mellan hotellet och gästen
Expedia lyfter in i sitt system chattfunktionen Connect, där hotellet kan kommunicera med gäster som bokat via Expedia.

Realtime reviews
Ingen nyhet för i år, men Expedia lyfte fram funktionen ändå. Gäster som checkat in får ett mejl med några få enkla frågor om de är nöjda, och kan svara med hjälp av smileys. Det ger hotellen en möjlighet att åtgärda enkla brister under gästens vistelse på hotellet. Svarsfrekvensen har hittills varit 18 procent. Expedia ger olika former av belöningar till hotell som använder sig av funktionen.

Kommentarer är stängda.