Annons:

”Vi ska bli experter på distribution”

Nordic Choice Hotels vill på allvar ta upp kampen med jättar som Expedia och Booking. Med ett nytt bolag inleds satsningen – och med Lisa Farrar ska det ge fler bokningar.

Det nystartade dotterbolaget Guest Service and Distribution ska serva Nordic Choice Hotels alla varumärken, från Comfort till Clarion liksom de fristående hotellen inom Nordic Hotels & Resorts. Lisa Farrar, senast chef för Groupon i Norden men under fem år vd Mr Jet och Ebookers i Nordeuropa, har rekryterats för att leda bolaget.

Hur känns det på det nya jobbet?
– Otroligt spännande. Det är faktiskt första dan idag, så jag har inte riktigt börjat än, säger Lisa Farrar när Travel News når henne efter trettonhelgen.

Vad ska ni uppnå och hur ska ni göra det?
– Vi vill skapa en organisation där vi tillåts vara experter. Hotell är traditionellt inte experter på distribution och e-commerce, utan ska vara bra på att sköta hotell. Det är fortfarande det primära inom Choice, men det bolag jag leder ska fokusera på distribution, marknad, utveckling och gästupplevelser. Det är unikt att samla kompetens och investeringar inom ett dedikerat bolag på detta sätt, vi hoppas kunna leverera en sömlös och personlig gästresa som genomsyrar både den digitala och fysiska vistelsen.

Hur mycket investerar ni?
– Vi har inte gått ur med någon siffra, men vi har lagt en tre-års-budget för investeringar på marknadssidan, distributionen och framför allt utveckling.

Ska ni starta någon rekryteringsprocess?
– Det finns otroligt många duktiga medarbetare i Choice, så till att börja med gäller det att samla krafterna organisera oss för att vinna distributionskampen. Vi ska fokusera på det vi är duktiga på. Vi måste våga testa, våga fallera – och lära oss från det. Det kommer säkert en rekrytering framöver, men det är inte det primära just nu.

Har ni något mål på hur stor andel bokningar i egna kanaler ni ska nå?
– Målet är att växa totalt. Jag tror inte att man måste reducera i en kanal för att växa i en annan. Vårt mål är att skapa en lojalitet och en gästupplevelse som ska vara så bra som möjligt i alla kanaler. Givetvis vill vi att den största andelen bokningar ska ske direkt – både ur ett kostnadsperspektiv men även ur ett gästupplevelseperspektiv, där vi kan kommunicera med kunden på ett annat sätt.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024