Annons:

Marriott satsar på beacons

500 hotell förses med Bluetooth-tjänsten som håller koll på gästerna.

Beacons är ett system som via Bluetooth håller koll på vem som är i närheten. När en kund passerar en butik kan affären fick ett push meddelande att det är rea på X-vara och försöka locka in kunden i butiken. Detta har inte blivit en succé. Men på ett hotell är situationen annorlunda. En träningsnarkoman vill genast veta på vilken våning gymmet är.

– Målet är att ge varje gäst personlig relevant information i stunden, säger George Corbin, digitalchef på  Marriott International, enligt sajten hotelsmag.com.

Beacons innebär också att hotellet vet var gästen befinner sig och kan följa hens rörelser på stan. Utifrån detta kan ännu smartare information ges till kunden. Att göra detta utan att gästerna känner sig övervakade är framtidens utmaning.

En kommentar

  1. ESSA: Kommer aldrig mer att sätta min fot på ett Marriott hotell.