Annons:

Så tar du upp kampen med Expedia

Ska du klara konkurrensen mot onlineresebyråer som Expedia och Booking? Se till att besökarna på din webbsida också bokar. Det sa professor Peter O'Connor, en av huvudtalarna på Hotel Market Seminars, när det hölls i Stockholm.

Det var besökarrekord när den tredje upplagan av Hotel Market Seminars arrangerades på Courtyard by Marriott i Stockholm den 12 januari. Närmare 270 personer var på plats för att lyssna på ett antal av de sammanlagt 32 talarna.

Den karismatiske irländaren Peter O’Connor, professor i ”information systems” vid Essec Business School utanför Paris, pratade om vikten för hotell att ha en hög konverteringsgrad, alltså att en hög andel av besökarna på den egna sajten bokar.

– Ska du klara konkurrensen mot onlineresebyråerna kokar det ner till två frågor: Hur ska folk hitta din sajt och varför ska de boka där i stället för någon annanstans, sa Peter O’Connor.

Han sa att det är väldigt få hotell som hamnar på Googles förstasida vid en allmän sökning efter hotell. Då är ett alternativ att jobba med googleannonsering, vilket ger hotellen tre parametrar de kan påverka för att maximera antalet bokningar: priset på hotellrummen, priset per klick man är villig att betala till Google samt sin konverteringsgrad.

Peter O’Connor ansåg att det är riskabelt att bjuda för högt för klicken, det kan bli dyrt, liksom att sänka hotellrumspriserna för mycket.

– Så ni måste jobba med er konverteringsgrad. Ni har i snitt fyra sekunder på er att övertyga besökarna på er sajt att boka. Men konverteringsgraden för europeiska hotell vid googleannonsering är i snitt lägre än 3 procent. Det är sorgligt. För att lyckas måste ni ha rätt innehåll, presenterat på rätt sätt.

Hans tips var att jämföra med hur jättarna Expedia och Booking gör för att få sina besökare att boka.

Peter O’Connor poängterade hur viktigt det är att vägen till att göra en bokning är enkel.

– Det ska vara så enkelt att besökarna inte bokar någon annanstans. Jämför med Amazon, de har funktionen ”beställ med ett klick”, och har haft det i flera år. Var finns det hotellföretag som har ”boka med ett klick”?

Peter O’Connors slutord var att hotellföretag behöver skaffa sig en tydlig strategi för hur man kraftigt ökar sin konverteringsgrad.

– Ni behöver lägga mycket pengar på att få det att hända.

Flera personer Travel News pratade med tyckte att Peter O’Connors föredrag var bland de bästa. ”Även om det inte är direkt nytt får man känslan att det är det här vi verkligen måste göra”, var en vanlig inställning. En som tyckte så var Marianne Söder, revenue manager på nyöppnade The Winery Hotel i Solna.

– Peter O’Connors föredrag var nog bäst med seminariet, tillsammans med nätverkandet som är väldigt värdefullt, säger Marianne Söder.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024