Annons:

Svenska mässan fyllde 100 år i helgen

I lördags var det stort kalas i Göteborg.

2018 fyller Svenska Mässan 100 år. Det som började med Sveriges första handelsmässa 1918 har utvecklats till en global mötesplats med allt från mässor, kongresser och konferenser till hotell, restauranger, spa och showupplevelser. Besökarantalet på den första mässan 1918 låg på 42 000 och idag besöker närmare 2 miljoner människor varje år mötesplatsen som omsätter drygt 1,2 miljarder kronor. Det genererar i sin tur drygt 3,1 miljarder i turistekonomiska effekter.

Svenska Mässan drivs i stiftelseform vilket innebär att det inte finns några ägare eller investerare utan är ekonomiskt fristående. Det betyder också att all vinst investeras långsiktigt i verksamheten.

– Under de år som gått har vi vågat tro och satsa på Svenska Mässan och Göteborg. Vi har hela tiden sett hur attraktionskraften växt. Vi är förstås stola över det vi åstadkommit under 100 år, men framförallt blickar vi fortsatt framåt, säger Roger Holtback, styrelseordförande för Svenska Mässan Stiftelse, enligt ett pressmeddelande.

Travel News återkommer snart med en längre intervju med ordförande och vd.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024