Annons:

Annons:

Svenska mässan fyllde 100 år i helgen

I lördags var det stort kalas i Göteborg.

2018 fyller Svenska Mässan 100 år. Det som började med Sveriges första handelsmässa 1918 har utvecklats till en global mötesplats med allt från mässor, kongresser och konferenser till hotell, restauranger, spa och showupplevelser. Besökarantalet på den första mässan 1918 låg på 42 000 och idag besöker närmare 2 miljoner människor varje år mötesplatsen som omsätter drygt 1,2 miljarder kronor. Det genererar i sin tur drygt 3,1 miljarder i turistekonomiska effekter.

Svenska Mässan drivs i stiftelseform vilket innebär att det inte finns några ägare eller investerare utan är ekonomiskt fristående. Det betyder också att all vinst investeras långsiktigt i verksamheten.

– Under de år som gått har vi vågat tro och satsa på Svenska Mässan och Göteborg. Vi har hela tiden sett hur attraktionskraften växt. Vi är förstås stola över det vi åstadkommit under 100 år, men framförallt blickar vi fortsatt framåt, säger Roger Holtback, styrelseordförande för Svenska Mässan Stiftelse, enligt ett pressmeddelande.

Travel News återkommer snart med en längre intervju med ordförande och vd.

Välkommen att kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av redaktionen. Kommentarer som kan anses vara olagliga, avviker från ämnet eller inte håller en god ton kommer att avpubliceras.

eCommerce Generalist med placering i Stockholm
Sista ansökningsdag:
25 April, 2018
CRM Manager
Sista ansökningsdag:
11 May, 2018
Thabela Travel söker reseproducent för Sydamerika
Sista ansökningsdag:
30 April, 2018
FIELDWOOD TRAVEL I YSTAD SÖKER GRAVIDITETSVIKARIE
Sista ansökningsdag:
15 May, 2018
JB TRAVEL SÖKER EN NY KOLLEGA!
Sista ansökningsdag:
16 May, 2018