Annons:

Till toppen Johan!

Johan Lundgren har klättrat till den globala charterindustrins topp. För TN berättar TUI:s vice koncernchef om hur han ska få den globala charterjätten att följa i nordiska fotspår, om hotet från Google och nya hemstaden London.

Som 19-åring kom Johan Lundgren för första gången insläntrande på Fritidsresors kontor. Med en trombon i handen och ett glatt leende charmade han Inga-Britt Kjellander, ansvarig för Temas guider.    
– Egentligen var han för sent ute, men jag kunde bara inte låta bli att anställa honom som kryssningsvärd.
Det har gått 27 år sedan Johan Lundgren började på Fritidskryss inom Fritidsresegruppen. Via en rad topptjänster i den nordiska och kanadensiska charterindustrin har han avancerat och blivit den högst anställde svensken i hela resebranschen – vice koncernchef för TUI Travel och operativt ansvarig för TUI:s charterverksamhet., som står för 80 procent av hela gruppens omsättning.
– Min karriär är en portion tur och en portion tillfälligheter. I den mån jag själv haft någon förtjänst i detta har jag varit rätt noga med att välja bra chefer, som jag kan lära mig av och som gett mig möjlighet att gå vidare, säger han.
Samma dag som TN är på besök är cirkeln sluten. Inga-Britt som anställde honom går i pension. Johan Lundgren passar på att hålla avskedstal och kommer därför sent till fotograferingen utanför kontoret vid Münchenbryggeriet.  
Vintersolen håller precis på att gå ner bakom Stadshuset, när Johan Lundgren klättrar upp på ett skrangligt bord för att bli avporträtterad med Riddarfjärden i bakgrunden. Han huttrar i grå kostym och en ljusblå skjorta, som förstärker solbrännan från höstlovskryssningen i Karibien tillsammans med frun och sina elvaåriga tvillingar.   
– På väg hem från kryssningen konstaterade vi för första gången att London kändes som vårt hem. Det har tagit tre år att lära känna folk och trivas på riktigt, säger Johan Lundgren, när han pustar ut efter den vingliga upplevelsen.
Familjen har precis flyttat ut på landet söder om London, nära barnens nya skola och bara 20 minuter från Heathrow. Lämpligt med tanke på Johans många resor. Nu har han precis avslutat ett tredagarsmöte i Stockholm med sin nya ledningsgrupp. Annars är han inte här mer än ett par dagar om året.  
– Jag råkar vara mer där det är problem och Norden går ju väldigt bra.

Han vandrar nyfiket runt och hälsar på folk på sin gamla arbetsplats, kramar om före detta kollegor, skrattar.  Alltid lika social. Detta sägs, tillsammans med en oräddhet och en unik kunskap om charterbranschen, vara hans största styrka. Det har han även nytta av i sina nya utmaningar i England – hantverket är detsamma oavsett om du är Nordenchef eller operativt ansvarig för hela koncernens charterverksamhet.  
Likheterna mellan marknaderna är större än skillnaderna och strategin som Johan Lundgren rullar ut över chartervärlden är samma överallt: skräddarsydda resor som till exempel Blue Couples, mer onlinefokus och effektivare affärsmodell.
– De som känner till Fritidsresor i Norden vet vad modellen går ut på. Vi har hunnit olika långt i koncernen. Holland har inte jobbat lika mycket med differentiering av produkter som Norden, men däremot mer med flyget. Tyskland har knappt börjat sin onlineutveckling. Problembarnet för alla charterarrangörer är Frankrike, där det är svårt att få lönsamhet.
I satsningen på nya koncept ingår att TUI inte längre ska sälja samma hotell som andra, för att slippa priskonkurrens.
– Vi ska inte tävla på en arena där vi inte har någon framtid.  Vi har därför dragit ner kapaciteten på mer generiska produkter och satsat på att utveckla egna koncept, som ger nöjdare kunder och högre lönsamhet. Den marknaden växer kraftigt för oss.
Han menar att marknaden är mindre konkurrensutsatt än någonsin tidigare. Både Kuoni och Thomas Cook är för små i Europa för att bara sälja unika hotell i dag.
– Med Europas största researrangör i ryggen, med charterverksamhet i 15 länder, kan vi gå in till en hotellägare och säga ”vi tar alla era 400 rum”.  

Men prismässigt då? Många tror att de kan hitta lägre priser genom att plocka ihop hotell och flyg själva.
– Då jämför du päron och äpplen. När vi bokar ett helt hotell får vi lägre priser. Därför kan vi sälja ett femstjärnigt hotell till priset av ett fyrstjärnigt, som till exempel Sensatori. Och då …
Meningen byter väg när hans tidigare kollega, informationsdirektören Lottie Knutson, glatt sticker in huvudet i rummet:
… och då …. sa jag till Lottie.
Lottie Knutson är inte sen att haka på.
– Och då … sa jag till Johan: Hur kan man vara så begåvad och ändå så snygg? De flesta brukar vara antingen eller.
Skrattet efter deras interna skämt fyller rummet innan Lottie drar med oss in i rummet bredvid för att stolt visa Fritidsresors nya reklamfilmer. Johan Lundgren ger tummen upp.  
 – Det är just det här jag menar, vi har olika skräddarsydda koncept för olika målgrupper. För barnfamiljer, för storfamiljen, för par …  

Vi återvänder till konferensrummet och byter fokus. Till jobbet som vice koncernchef som han tillträdde för drygt ett år sedan. Första draget var att ta bort de tidigare regioncheferna och skapa en ledningsgrupp bestående av landschefer.
– Jag tog bort ett onödigt chefslager. Som tidigare regionchef såg jag att många bra idéer stannade i regionerna. Då utnyttjade vi inte storleken – vi har 20 miljoner kunder – och kompetensen i bolaget.  
I nya koncernledningen ingår hans gamle vapendragare i Norden, Christian Clemens, som plockats från posten som Nordenchef till att ersätta den petade Tysklandschefen, vilket ledde till ett ramaskri i Tyskland. Men någon svågerpolitik var det inte fråga om, menar Lundgren. Clemens var mest lämpad.
– Det måste bli rätt från början, även för honom. Jag vet ju hur det är att flytta hela familjen till ett annat land.
Konkurrenterna undrar skadeglatt hur duon ska lyckas vända den konventionella tyska marknaden, med låg andel online och starkt resebyråled – en marknad där arrangörernas butiker även säljer konkurrenternas produkter.  Den första pusselbiten är att få rätt personer i ledningen, menar Lundgren.
– Det finns ingenstans, Norden inkluderat, där TUI har så starkt varumärke som i Tyskland. Vi måste höja ambitionerna på det vi levererar och accelerera utvecklingen online.  Vi måste få mer bråttom.
I tysk branschpress skrivs spaltmeter om Lundgren och Clemens. Förvåningen är stor över att Christian Clemens åker offentliga transportmedel och inte har privatchaufför. Johan skrattar när jag frågar om hans resvanor, han förstår vad jag är ute efter.
– Jag åker det färdsätt som passar bäst. I London-trafiken är det inte helt fel med privatchaufför om man ska utnyttja tiden.

Det Johan Lundgren är mest stolt över efter tre år i den brittiska huvudstaden är vändningen av den problemdrabbade engelska verksamheten. Strategin har varit samma som i Norden, men omställningen större. Lundgren sparkade halva koncernledningen, tog beslut om att gå online och att butikerna skulle värderas efter lönsamhet, med följden att 200 av de drygt 1 000 butikerna fick stänga. Arrangörernas roll som detaljister med fokus på att sälja så många produkter som möjligt fick ge vika för strategin med unika produkter. Det gav en försäljningsnedgång på 5 procent av den engelska verksamheten på 45 miljarder kronor – lika mycket som Star Tour i Norge omsätter.
– Men det var definitivt värt besväret i form av bättre lönsamhet, säger Lundgren.     
Värsta konkurrenten Thomas Cook började följa i TUI:s fotspår först när Vings nestor Sam Weihagen blev tillförordnad koncernchef. Ryktet säger att Lundgren erbjöds att ta över Thomas Cook efter honom. Och att TUI då kontrade med titeln vice koncernchef för hela TUI Travel.
–  Haha, det är oväsentligt nu, för Thomas Cook har ändå fått en ny chef.
Johan Lundgren ler när jag konstaterar att jag tolkar hans svar som en bekräftelse på att ryktena stämmer. I Tyskland spekuleras det om han är arvinge till koncernchef Peter Long och till och med tilltänkt som ny koncernchef för hela TUI-koncernen.
Men Lundgren är nöjd med sitt uppdrag. Och med att han inte är operativt ansvarig för OTA-verksamheten (online travel agency) inom koncernen.
– Jag kan känna oro för OTA. Det är svårt att särskilja sig och få lönsamhet. Det är som tur är inte vår största gren.
Att Apple och Google säger att de inte är intresserade av resebranschen lugnar honom knappast.
– När Google säger att de ska in och konkurrera, tror vi på det? Nej. Då har man skäl att dra åt sig öronen.
Ute är det vintermörkt och intervjun är över. Nere i receptionen är champagneglasen urdruckna och det lilla som är kvar av tårtan har havererat. Men Inga-Britt står kvar. Hon konstaterar att hon är rätt nöjd med sin rekrytering för 27 år sedan.
– Det häftiga är att Johan är precis lika naturlig i dag som han var då. Det spelar inte någon roll att han är den högst uppsatta svensken i hela reseindustrin.

Se bakom kulisserna filmen om Travel News möte med Johan Lundgren!

Fakta Johan Lundgren

Namn: Johan Peter Lundgren
Ålder: 46
Familj: Fru Maria , barnen Emmy och David
Bor: London
Utbildning: Musiker samt en massa olika program på olika utbildningsinstitut, som IMD.
Karriär: Reseledare på Fritidskryss på Östersjön, marknadschef på Svensk-sovjetiska resebyrån, vd Always, vd My Travel Kanada, vd My Travel Sverige, koncernchef Fritidsresegruppen, regionchef för charterverksamheten för nordiska regionen, vice koncernchef TUI och operativt ansvarig för koncernens charterverksamhet.
Semestrar: Gärna med segelbåten som ligger på Mallorca
På nattduksbordet: Freedom av Jonathan Franzen
Okänd sida: Duktig på att laga mat

Kommentarer är stängda.