Annons:

Annons:

Debatten om flyget kan vara ett skämt

Viggo Cavling analyserar en debatt som flyger högt upp i det blå.

Krönika: Bristfällig besöksstatistik

Plus

Kom det verkligen fler amerikaner till Sverige i somras? Och besökte de i så fall Sigtuna eller Stockholm? Det undrar Travel News krönikör Anders Johansson.

Annons:

Manager Supplier Optimization Nordic Markets, Stockholm, Sweden
Sista ansökningsdag:
23 February, 2018
Resesäljare till Odenresor AB, Göteborg
Sista ansökningsdag:
28 February, 2018

Att sälja kunskap om resenären

Plus

KRÖNIKA Resebranschen befinner sig i en brytpunkt, vi går med snabba steg från att sälja resor till att även sälja kunskap om resenärer. Detta skulle mycket väl kunna bli en av branschens största intäktskällor framöver. Ett faktum som inte är helt lätt att ta in, ens för mig som jobbar med det. Just därför har jag försökt reda ut vad som egentligen sker., skriver Helena Sjögren, vd på Etraveli Smart Media.

Val av resmål – ett motsägelsefullt beslut

Plus

Vad säger egentligen en topplista över vilka resmål som är hetast just nu? Varför väljer vi bort ett land men inte ett annat? Hur tar våra semesterplaner form? Maria Lexhagen, docent i turismvetenskap, Etour vid Mittuniversitetet, reder ut begreppen.

Krönika: Hänger Sverige med i kampen om framtidens resenärer?

Plus

Det går inte att falla tillbaka på gamla meriter när kampen om framtidens turister hårdnar. Nya besökskategorier söker nya upplevelser. För att hänga med krävs större ekonomiska insatser än vi sett tidigare. Frågan är om Sverige klarar det, skriver Henrik Littorin, omvärldsanalytiker på Swedavia.

På nytt jobb

Krönika: ”Digital annonsering måste vara långsiktig”

Plus

Det är med nya kunder företag kan hitta tillväxt, inte genom en massa ”säkra” klick som inte leder till köp. Så gör som korna, mata ditt system med ny näring när du sugit musten ur den gamla. Och gör det innan det är för sent, skriver Helena Sjögren, direktör på Etraveli Smart Media.

Big data – mycket information om folk

Vad är big data, och hur fungerar programmatiska annonsköp. Travel News krönikör Helena Sjögren från Etraveli Smart Media reder ut begreppen.

Efter rate parity – är egna kanaler alltid bäst?

Det är inte längre en fråga om rate parity-reglerna kommer att ändras i Sverige, utan när. Då kan hotellen ha lägre priser på sin egen webbplats än hos onlineresebyråerna. Men ger det högre marginaler? Det är inte alls säkert, skriver Annemarie Gubanski.

Annons:

Hotellen behöver förstå Darwin

Anpassa er eller dö. Det är inte onlineresebyråerna eller Airbnb som hotar hotellen, det är oförmågan att anpassa sig som kan fälla hotellföretag, skriver Annemarie Gubanski.

Eurovision – en turistisk spetsprodukt

2000 ackrediterade journalister och en tävling som ses av 200 miljoner tv-tittare från Europa till Asien. Vi pratar om världens största icke-sport-evenemang. Då gäller det att ta chansen att marknadsföra sitt land och sin stad på ett sätt som ger gehör.

Resesäljare till Odenresor AB, Göteborg
Sista ansökningsdag:
28 February, 2018
Manager Supplier Optimization Nordic Markets, Stockholm, Sweden
Sista ansökningsdag:
23 February, 2018
På nytt jobb